tisdag, maj 23, 2006

Lättare träning inför tävlingarna i Kumla

Eftersom tävlingarna i Kumla inte är förrän på torsdag känner jag att man borde kunna träna ett lättare pass idag. Det skulle vara intressant att se hur pass svåra slalomingångar Kiwi behärskar; kan vara rätt bra att veta när man tävlar. Visserligen skiljer sig träning och tävling åt, men det Kiwi visar på träning är ju egentligen det hon har kapacitet för.

Jag har tänk på en sak. Vid tävlingarna i Bro-Håbo valde jag att belöna Kiwi med köttbullar efter loppet. Fast nu gav jag henne köttbullar även före. Det känns som att detta bidrog en smula till att hon blev lite "seg". Mat har ju en lugnande verkan på de flesta hundar. Kiwi behöver snarare peppas upp rätt rejält då hon lätt blir lite "loj". I Kumla ersätter jag godiset med hennes favoritleksak istället, den "äckliga" kongen. Den får igång henne till max och det är precis vad jag vill. Lite dragkamp med den före loppet, plus att hon får stå och titta på när hundarna strax före oss är inne på banan (det har hon tänt till rejält på den senaste tiden).

I Kumla kommer jag gå in för att ha kul med Kiwi. Hon ska inte behöva känna av något press från en nervös husse. Från och med nu skiter jag i pinnar och sådana saker. Det känns rätt dumt att tänka på resultat och bli nervös för en sådan sak. De bästa loppen infinner sig ändå enbart när man är lugn och behärskad och bara går in för att ha kul. Så är det för oss i alla fall. Göran och Kiwi kommer göra fina lopp i Kumla, det är jag övertygad om. Mitt huvudsakliga mål är att komma i mål så man hamnar i resultatlistan.

Tara blir bara tjockare och tjockare, nu kan man tydligt känna hur valparna rör sig i hennes mage. Det är på både gott och ont valparna kommer vid denna tidpunkt. Känns tråkigt att Madde ej kan följa med till Kumla, det är den tävling vi sett fram emot hela året och det skulle bli vår lilla semester. Fast jag tror att hon är ganska nöjd ändå som får ha en massa små liv att mysa med när jag är borta. Det ska bli himla kul att komma hem till en drös med valpar.

Lycka till alla som ska tävla i Kumla - ja lycka till ni som ska till Oxie också!

Inga kommentarer: