fredag, maj 19, 2006

Lättare träning på Värmdö BK

Idag körde vi lite lätt träning på Kiwis favoritplats, Värmdö BK. Hon blir alltid så himla glad när vi åker dit. Träningen gick galant. Vi körde lite av det som Alar lärde oss på Gotland för en tid sedan. Man ställer t.ex en rund tunnel snett bredvid ett kontaktfältshinder (i detta fall tog vi gungan). Efter att man skickat in hunden i tunneln ropar man på hunden för att få dennes uppmärksamhet, sedan placerar man sig bakom, i detta fallet gungan! När man gör så här rör man sig på mycket mindre yta än om man skulle springa fram och möta hunden i utgången av tunneln. Jag tycker även att Kiwi rör sig snabbare över hindret och risken att hon ska hoppa kontakfälten minimeras.

Slalom gick galant, hon har nog aldrig tagit det hindret med den fart hon hade idag. Det roliga är att slalom även börjar funka på tävling. Jag har nog varit rätt spänd inför detta hinder, men nu är jag faktiskt mycket lugnare när jag tävlar och det märks på Kiwi.

Imorgon är det klass 1 tävlingar i Bro-Håbo. Hoppas det blir fint väder, åtminstone att man slipper regn, rusk och snålblåst, eller är det för stora krav!? Mitt mål imorgon är att gå in utan press och ha roligt tillsammans med min hund. Kiwi har känts mycket bra både igår och idag när vi tränat. Igår tränade jag ett kort pass tillsammans med Åsa Emanuelsson. Hon lärde mig en del nyttiga saker som man bör tänka på. Det är fashinerande hur något svårt helt plötsligt kan bli så enkelt. Tack Åsa!

Inga kommentarer: