måndag, juli 24, 2006

Kommentar av tävling i Åtvidaberg

Helgens tävlingar i Åtvidaberg som Linköping HU anordnade blev arrangörsmässigt lyckade. Tävlingsplatsen var mycket bra med fina planer och gott om utrymme. Väl tilltagen framhoppningsbana som tyvärr saknade slalom. Vi stod med husvagnen strax intill tävlingsbanan så boendet var kanon. Det var lite synd att solkanonen brassade av varje dag - av vilken anledning gör den det? Någon som läser detta och vet får gärna förklara det för mig.

Loppen gick sådär! Det var dock inget lopp jag direkt är missnöjd med - snarare tvärtom. De fel och diskningar vi drog på oss var helt och hållet mitt fel. Kontaktfälten satt vid båda agilityloppen men det brukar de göra nu för tiden. Kiwi har väldigt bra kontaktfält. Vid det första loppet körde vi med "flygande" kontaktfält, Kiwi fick att fortsätta mot nästa hinder direkt efter att hon trampat på kontaktfältet. I det andra agilityloppet tvingade jag henne att stå kvar ett tag för att jag skulle kunna placera mig inför nästa hinder. Det gick kanon.
Lördag - hoppklass 2
Detta var nog det lopp som gick bäst. Handlingen funkade bra och Kiwi sprang på snabbare än vanligt faktiskt. Vi diskade oss tyvärr två hinder från mål. Efter en rak 6-meters tunnel fanns ytterligare en tunnel, som inte skulle tas. Nästa hinder var istället ett hopphinder direkt åt vänster efter den raka tunneln. Trots att Madde instruerat mig om att ropa på Kiwi redan när hon var i tunneln, och direkt efter vara påhenne för att på så vis få henne att svänga - ropade jag inte på Kiwi förrän hon var ca 1/2 meter ur tunneln. Då var det för sent och hon rusade i full fart in i den andra tunneln. DISK! Jag är ändå nöjd med detta lopp då jag märkte av en positiv förändring. Kiwi hade mer fart och gjorde allt rätt. Slalom som tidigare har krånglat en del, bland annat i Knivsta satt klockrent i detta lopp. Hade vi nollat detta lopp skulle vi vunnit och då hade vi plockat vår andra pinne i hoppklass 2. Det känns lite snopet eftersom vi var så nära.
Lördag - agiliyklass 2
För mig och Kiwi brukar det ofta gå bra när det är agilityklass. Det var mycket nära att vi hade plockat vår andra pinne i agilityklass 2 här om vi inte dragit på oss en vägran på hopphindret före slalom. Jag var otydlig där och Kiwi hade ingen aning om vart hon skulle. Hopphindret som krånglade var placerat snett upp åt höger till slalom räknat. Det stod inte horisontellt utan vertikallt mot slalomet. Detta lopp flöt för övrigt på bra, samtliga kontaktfält satt bra, Kiwi trampade dock inte men vad gör det när de sitter. Vi sparade nog en del tid genom att det blev "flygande" kontaktfält. Snopet även här att vi drog på oss dessa fel, vi hade annars plockat en pinne även här.
Söndag - agilityklass 2
Här fick jag hjälp av Isabelle Emanuelsson och Madde vid banvandringen. Isabelle gav mig verkligen bra tips som jag med tacksamhet tog till mig. Tusen tack för det. Även Madde kommer med matnyttiga förslag vilket jag också uppskattar. Tack gumman min. Jag är faktiskt mycket nöjd med detta lopp då jag tycker att det flöt på bra. Vi drog på oss fem fel då Kiwi drog mot slalomet direkt efter ett hopphinder. Min plan var att trycka ut henne en bit från slalom för att på så vis underlätta för henne att fixa ingången. Nu var jag dock för sen att ropa på henne så hon drog på eget bevåg mot slalom och en ingång som hon definitivt inte fixade själv. När vi tog om slalomet gick det jättebra! Kontaktfälten satt klockrent och i detta lopp fick hon stå kvar ett tag för att jag skulle kunna placera mig inför nästa hinder. Här hade vi vunnit om vi nollat, det känns lite tråkigt när man hela tiden är så nära. åandra sidan, hade vi plockat en pinne i agility i lördags och en på söndagen, då hade vi varit i klass 3 i agility. Frågan är om vi ens har där att göra redan nu! Men vem vet! Fast det finns en hel del ekipage i klass 3 som vi faktiskt kan vinna över och som vi säkert skulle vinna över de flesta gånger vi tävlade mot varandra.(klicka på rubriken för att se video)
Söndag - hoppklass 2
Detta var en ganska knixig bana. Slalomet kom efter däcket, ganska långt åt höger. Fast Kiwi fixade slalomet galant. Det vi diskade oss på var att Kiwi tog fel tunnelingång vid tunneln direkt efter slalomet. Ingången låg direkt efter slalomet och jag lyckades inte få in Kiwi där. Det var helt mitt fel eftersom jag knappt ropade på henne och visade heller ej med kroppen att hon skulle till vänster. Annars gick loppet bra tycker jag. (Klicka på rubriken för att se video)
Summa sumarum!
Samtliga fyra lopp var positiva i den bemärkelsen att Kiwi var gladare och gick snabbare än på länge. Lite synd att det var så himla varmt på söndagen, något varken jag eller Kiwi gillar. Samtliga kontaktfält satt och slalomet funkade bra. Ingen hinderrivningar! Jag måste tänka på att ropa på Kiwi i rätt ögonblick, över huvud taget kommunicera mer med Kiwi, främst med rösten, men även tänka på hur jag står med kroppen.
Vi hade plockat pinnar i samtliga fyra lopp om vi gått nollade genom dessa. Bara en sådan sak gör att man med spänning ser fram emot kommande tävlingar. Nästa bli Nedansiljans i dalarna. Om vi bara nollar i något lopp kommer det gå jättebra.

Inga kommentarer: