måndag, juli 31, 2006

Kommentarer kring Nedansiljans tävlingar

Först och främst vill jag tacka Nedansiljans BK och då främst Lena Dyrsmeds för mycket trevliga tävlingar. Det hela flöt på mycket smidigt. Vädret varierade från stundom moln och regn till sol och värme. Planerna var helt ok, trodde faktiskt att de skulle bli helt förstörd med tanke på allt folk och det regn som kom men så blev inte fallet.

Lördag - Agility klass 2

På lördagen vann vi agility klass 2 tyvärr med fem fel så det blev ingen uppflyttningspinne. Känns rätt trevligt att vi hade snabbaste tiden av de ekipage som kom i mål. Brukar ofta få höra att Kiwi är så långsam. Jag hade bestämt mig för att inte släppa kontakten med Kiwi i detta lopp som jag lätt gör annars. Banan krävde också att man höll i sin hund. Kiwi rev hopphindret som var före slalom och hade några utsvävningar, antagligen för att jag kan vara lite otydlig i min handling. Just slalom är ett hinder Kiwi suger rätt mycket på, därför koncentrerade hon sig ej tillräckligt inför hopphindret före. Samtliga kontaktfält satt och slalomet gick bra - skönt det.

Jag berömde Kiwi regelbundet i detta lopp något jag brukar glömma bort annars. Det påverkade henne positivt kändes det som. Värt att påpeka är att jag hade ont i ryggen hela helgen men valde att tävla ändå. Det är inget jag kan skylla på i detta lopp - det skulle bli värre längre fram.

Övriga lopp
Nu har det gått en tid sedan tävlingarna så jag minns inte i detalj de övriga loppen. Ska försöka summera de kortfattat.

Värt att notera är att slalomet funkade bättre än på länge. Kiwi gick inte ur slalom en enda gång på fyra lopp. Det känns väldigt skönt inför framtiden. Kontaktfälten var även de fina och detta trots att vi körde flygande kontaktfält. Det är vi tunnlar det krånglar för oss och det är just på dessa hinder vi diskat oss eller fått fel den senaste tiden. Jag har fått många bra tips som jag ska tänka på för att undvika detta. Staktet är en annan kombination vi vanligtvis haft svårt för. Tycker mig dock skönja en ljusglimt här. Så till sist - kontakten. Kiwi glider mig ur händerna många gånger. Vår kontakt på banan är någon jag måste jobba mycket med. Om jag dessutom börjar springa lite mer och om jag kan coola ner mig - då kan det bli riktigt bra.

Nu är det inga tävlingar förrän Oskarshamn om två veckor; tävlingsfri helg nu med andra ord. Då får man passa på att träna in de svagheter vi har under tiden.

Inga kommentarer: