tisdag, juni 05, 2007

Idag har vi vallat igen på Lidingö i Klockhagen


I strålande solsken styrde vi mot Lidingö och Klockhagen där Lotta och fåren väntade. Madde och Luma tränade med djuren i fållan medan jag och Kiwi tog med oss några djur längre upp i hagen. Som så ofta när vi tränar vallning blir det gärna för långa pass. Nu pallar Kiwi mer än tidigare men efter ett tag är det som att hjärnan kokar över och det blir någon rusning. Det som jag är mest nöjd med efter dagens träningspass är att Kiwi var så himla duktig vid försningen. Hon tog lätt djuren förbi mig och fortsatta fösa en bra bit. Det gick lugnt och stilla och hon höll en rak linje. Dessutom svarade hon bra på mina kommandon - höger, vänster.

Idag ville jag prova att låta henne jobba utan att jag la henne alltför ofta. Så länge hon har rätt attityd tycker jag hon kan få göra det - med risk att det slår slint om man låter henne fösa för länge. Vid drivningen ser hon jättefin ut och börjar helt klart sakta ner på mitt "saktakommando". Visserligen får jag upprepa ligg både en och två gånger men det är inte värre än för någon annan tycker jag. Jag skickade henne även på några korta hämt och det såg fint ut. Hon håller ut väldigt fint när hon vill men rätt som det är drar hon in mot djuren för mycket. Men säg den unghund som inte gör det. Kiwi är duktig och jag är väldigt stolt över henne. Framstegen i vallningen fortsätter och som det ser ut idag tänker vi absolut anmäla oss till VP på Mörkö i september.

Jag blev glad när jag såg att det fanns grindar i hagen nu och de hade byggt en fålla. Då kanske vi kan träna fålla in- ut på torsdag. Jag har ingenting emot att bära så jag flyttar gärna grindarna längre upp i hagen på torsdag så vi kan träna lite fålla.

Summa sumarum: Riktningskommandona funkar allt bättre. Det känns som att poletten trillat ner nu och Kiwi går åt rätt håll vid säkert 80% av fallen. Känner dock inte för att träna in vallpipan ännu. Jo, kanske för ligg och fram, jag får se hur det blir. Tills nästa träningspass ska jag köpa en långpiska då jag tycker det funkar mycket bättre att träna när vi har en sådan.

Eftersom det var så varmt lät jag Kiwi gå ned i vattnet och svalka sig då och då - Kiwi älskar att bada.

Inga kommentarer: