måndag, juni 04, 2007

Tävlingshelg i dalarna

Helgens tävlingar i Gagnef-Floda avnjöts i strålande sol hela helgen. Nu har man skaffat sig en riktig bondbränna med allt som det innebär. Tyvärr blev resultaten dålig som så många gånger under 2007.

På lördagen var det bara lagtävlingar och hela vårt lag Ljudvallarna var samlade. Det började med agilityklass där vi fick genom tre hundar men med ganska många fel. Placeringen blev inte den bästa så det är inte ens värt att nämna. Tyvärr var Kiwi rätt seg och vi fick en mycket dålig tid i mål. Hon satt dock kvar i starten, alltid något, och första delen av banan var väl rätt ok med Kiwis mått mätt. Hon hade rätt bra sug in i första tunneln men de andra två tunnlarna som fanns i mitten av banan "lunkade" hon in i. Fattar inte varför, Kiwi brukar har bra sug in i tunnlar. Hon fixade alla kontaktfält vilket glädjer mig då vi haft problem med de ett tag. Nu hade jag inte lika bråttom till nästa hinder utan stannade upp så hon fick tid att trampa; något jag även ska tänka på i fortsättningen. Tyvärr stod jag i vägen för Kiwi vid ingång slalom så hon hade inte en chans att gå in rätt. Vi förlorade massor av tid här eftersom jag fick kalla tillbaka henne och ta om slalomet. Avslutningen var även den ok och den innehöll en del hopphinder med en del "snurrande".

Hoppklassen är inte knappt värd att nämna, inte för vår del i alla fall. Vi diskade oss, detsamma gjorde Caroline och Vinna. Det positiva var dock att Kiwi ej tjuvstartade men starten blev seg, mycket seg. Banans första del bestod av fyra hopphinder som var placerade ungefär som en box. Slalomet gick bra igen men det verkade som att Kiwi var "tagen" av värmen. I starten ser man att hennes tunga hängde som en slips och hon var segare än i agilityloppet. På denna bana diskade vi oss tyvärr. Efter ett hopphinder var det en snäv sväng direkt åt höger följt av däck....Kiwi hoppade istället hopphindret som fanns snett framför första hopphindret med disk som följd. Det blev som det så ofta blir vid liknande kombinationer. Jag får helt enkelt inte med mig hunden vid snäva svänger och när det står ett "blindhinder" direkt efter där vi ska svänga.

Jag har studerat filmerna från Gagnef-Floda noga och märker att jag inte berömmer Kiwi under loppen. Med en hund som Kiwi är det viktigt att jag gör det, berömmer henne alltså. Hon behöver mitt stöd och bekräftelse annars blir det bara skit av allt. Annars går käften på mig helt i onöden; tänk om jag kunde berömma henne mer istället för att kommendera en massa onödiga kommandon! Dessutom fortsätter jag att ropa på tok för sent på henne! Fan att jag aldrig lär mig!

Jag var så himla less på allt efter lördagens lopp att jag lämnade över till Madde att tävla med Kiwi på söndagen. Det känns nästan som att jag kastar in handduken snart vad gäller agilityn och istället satsar allt på vallnignen. Jag får se hur det blir efter denna sommar. Madde kommer nog få köra Kiwi istället för mig några tävlingar - det känns så nu i alla fall.

Till sist vill jag tacka Lena D och Patrik för att vi fick bo hemma hos de under tävlingshelgen. I ett eget rum dessutom! Tack även alla vänner för ert trevliga sällskap och ett JÄTTETACK till min syrra Lille-Mor som ställde upp och tog hand om Melvin hela helgen. Det kommer vi aldrig glömma. Tusen tack syster yster! Melvin saknar dig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad trist att det känns segt med agilityn just nu. Det lilla jag har sett av er så tycker jag att du jobbar ju jättefint med Kiwi, lägg inte ner sporten ni båda älskar, sänk kraven ett tag och kör bara på kul. Hon är ju ung och du är inte jätterutinerad ännu-ni hittar snart flytet och samarbetet igen!
Ingen blir bäst som inte vågar vara dålig ibland också. Jag tror på er!