söndag, september 17, 2006

Hur gick det i Skutskär nu då?

Vi hade turen att få en mycket bra plats för husvagnen i Skutskär. Den stod bara ca 200 meter från banorna. Vädret var också idealiskt, inte för varmt och inte för kallt. Detta är egentligen en mycket lämplig tidpunkt för året för just agility. Detta skulle bli en mycket intressant dag.

Hoppklass 2.
Här hade domaren (minns inte vem det var) byggt en jätterolig bana för hoppklass 2 large. Jag blev dock lite osäker på däcket, det var gult och det har jag och Kiwi aldrig tränat på. Dessutom är Kiwi van vid "livbojar" som detta hinder och inte vanliga däck.

Loppet flöt på mycket bra. Kiwi satt snällt kvar vid starten så jag kunde fokusera. Slalom har funkar väldigt bra de senaste tävlingarna och det var samma idag. Kiwi har även fått mycket mer fart och hon verkar ha tänt till rejält. Det är glädjande, minst sagt. Jag tog en egen väg på upploppet, en väg som ingen annan lyckades med i alla fall. Fast för oss gick det galant. Det enda fel vi fick var just vägran vid däcket och det var himla synd för vi hade definitivt plockat en pinne i detta lopp annars. Jag är inte förvånad över att det strulade med däcket, det var samma för många andra. Halva däcket var gult, andra halvan lindad med silvertejp. Just silver är en färg som hundar ser sämst så man kan ju undra varför man använder sig av just den tejpen....

Agilityklass 3

Tyvärr tappade jag Kiwi helt på upploppet då jag knappt kunde andas. Det var omöjligt att få fram ett ord och därför resulterade det i att Kiwi hoppade kontaktfältet på balansen. Fast vi var ju ändå diskade så det spelade mindre roll. Det visade ändå att jag måste jobba mer med min kondition samt att jag MÅSTE gå ner i vikt. Vi diskade oss i slalomet efter att Kiwi tagit hindret från fel håll. Det började med att Kiwi gick in i fel port och det var helt och hållet mitt fel då jag stod i vägen för henne. När jag sedan kallade tillbaka henne tog hon som sagt slalomet från fel håll och det får man ju inte göra. Det visar ändå att Kiwi tycker om detta hinder. Innan detta lopp var det länge sedan Kiwi fått fel i slalom, hoppas det inte fortsätter så.

I detta lopp lyckades Kiwi fixa en mycket svår tunnelingång. Det stod ett kontaktfält både till höger och vänster om tunneln, det hinder som Kiwi skulle ta. Eftersom Kiwi älskar kontaktfältshinder trodde jag chansen var liten att hon skulle fixa denna tunnelingång, men det gick galant och jag blev jätteglad.

Jag märker nu att Kiwi drar på så pass fort på raksträckorna att jag har svårt att hinna med. Det är som att hon lagt in en högre växel. Det är otroligt kul och det borde vara ett resultat av att hon tycker agility är väldigt kul samt att hon blivit säkrare och med ett större självförtroende.

Inga kommentarer: