söndag, september 24, 2006

Smått och gott efter tävlingen i Bollnäs


Idag blev det dessvärre en krock för oss i hoppklass 2 och agilityklass 3. Jag valde att ändra startnummer i agilityloppet till nr 1. Då skulle jag även kunna köra hoppklassen utan problem, dock med väldigt kort tid emellan. Tyvärr bidrog detta till att jag kände mig väldigt dåligt förberedd inför hopploppet. Agilityloppet kändes jättebra medan jag gick banan, men sedan när jag visste att jag måste starta som nummer 1 och direkt efter köra på hoppbanan, tappade jag fokus eftersom jag blev stressad.

Förväntingarna var rätt höga idag inför vårt andra agility klass 3-lopp i Bollnäs. Detta eftersom det gick så otroligt bra igår (lördag). Dessvärre tjuvstartade Kiwi och det brukar för det mesta leda till att vi diskar oss. Tyvärr blev så fallet även i detta lopp efter att Kiwi sprang in i fel tunnelingång. Vi körde ändå färdigt loppet och det såg hyffsat ut. Kontaktfälten var dock osäkra men som vanligt klarade Kiwi av slalomen. Farten var det dock inget fel på, hon går himla bra även i klass 3 och jag har inte sett att hon tappat fart över huvud taget. Vissa säger att hunden kan slå av på farten då svårigheterna ökar, men det har jag som sagt inte märkt hos Kiwi. Hade vi nollat i detta lopp, då hade vi kunnat fått en bättre placering än på lördagen. Nu vet jag vad Kiwi kan, gör vi ett perfekt lopp, då har vi definitivt i klass 3 att göra.

Hoppbanan visade sig vara väldigt krånglig, kanske den svåraste klass 2 bana jag kört. Vi diskade oss ganska tidigt i loppet - Kiwi yrade omkring på banan och tog hinder lite hur som helst. OBS! Kiwi tjuvstartade! Fast det berodde på att jag var ofokuserad på grund av allt strul. Kiwi rusade även in i fel tunnelingång i detta lopp. Så måste jag även nämna det positiva; Kiwi klarade slalomen galant igen och det känns skönt varje gång. Nu börjar pressen släppa helt inför slalom som tidigare strulade en del. Jag försökte så gott jag kunde hålla skenet uppe i detta lopp och Kiwi var glad och sprallig - lite smågalen nästan. Det är ju alltid positivt att hunden är glad och tycker det är kul med agility. Vi avslutade på ett positivt sätt och jag försökte glömma loppet så fort som möjligt, efter att ha tagit del av mina misstag i mina eviga analyser efter lopp.

Summering av helgen
Jag märker tydligt att Kiwi ökat farten ganska rejält den senaste tiden. Jag har full sjå med att hinna med henne och placera sig rätt på banan. Minsta lilla misstag från min sida, att jag t.ex ropar på henne för sent, leder nästan alltid till en disk. Slalomet har blivit mycket säkrare och Kiwi klarar av betydligt svårare slalomingångar nu. Fast slalomingångar är något vi ändå måste träna mycket mer. I vinter kommer vi inte träna mycket, men det blir mycket slalomingångar de tillfällen som ges.

Vår nästa tävling bli på Gotland i mitten av oktober. Det ser vi verkligen fram emot eftersom vi då även kommer få träffa våra goa gotländska vänner. Mitt mål där är att vi blir uppflyttade till hoppklass 3. Det känns som ett rimligt mål. Jag har dock bestämt mig för att satsa mer på vallningen i höst/vinter. Det vore himla kul om Kiwi kunde fixa lokalprovet. Den som lever får se.

Inga kommentarer: