lördag, september 16, 2006

Tävlingar i Gävle, premiär i klass 3

Då har vi varit och tävlat i mina gamla hemstad Gävle. Det är alltid lika trevligt att komma tillbaka dit, dessutom bor min bror med familj där. Vädret skulle visa sig från sin fina sida och det hade vi inget emot, bara vi slipper den värsta värmen. Nu var dock inte allt positivt med dessa tävlingar. Det var mycket trångt runt banorna och svårt att ta sig mellan dessa. De som satt i sekretariatet blev dessutom sura när man gick i närheten av deras tält (en av få platser där man kunde gå genom). Tydligen ansåg de att man skulle gå den långa omvägen för att kunna komma till de olika banorna. Jag tyckte inte om det, speciellt deras attityd. En sur och tråkig min kan man lämna hemma när man är funktionär.

Så till dagens lopp:
Vi började med hoppklass 2. Här diskade vi oss tyvärr då Kiwi sprang in i fel tunnelingång. Det var helt och hållet mitt fel då jag visade in henne i fel ingång. Vi körde dock färdigt loppet och det kändes mycket bra. Det går verkligen undan nu - Kiwi har ökat farten rejält! Vid raksträckor och raka upplopp går det fort som tusan. Ingångarna till slalom funkar bra, trots hög fart blir det rätt. Trots disk var jag nöjd med hur resten av loppet utvecklade sig.

Äntligen var det då dags för vårt premiärlopp i klass 3 agility. Tyvärr får jag väl inlede med att skriva att vi diskade oss även här. Det var i ett staket med en threadle där jag tryckte ut Kiwi för mycket så hon gick runt sista hopphindret. Fast jag fick henne genom "nålsögat" och det är alltid nåt. Vi fortsatta att köra färdigt banan; vid slutet av banan fanns balansen och efter den skulle man ta ett hopphinder för att sedan direkt svänga höger och ta de resterande hopphindren. Hopphindret direkt efter balansen följdes av ytterligare ett och tyvärr hoppade Kiwi även detta istället för att svänga till höger. Minns inte detta lopp i detalj, men redogör i stora drag för hur det utvecklade sig. Jag och de som stod vid sidan av loppet och tittade på oss tyckte inte att Kiwis fart var sämre nu i klass 3 än i klass 2. Ett tag trodde jag att hon skulle bli lite osäker och sänka farten. Fast det kändes riktigt bra, hon sprang på fint.

Inga kommentarer: