söndag, april 09, 2006

AgilityForum och träning på Nacka BK (bana)

Ni agilityintresserade som läser detta och som inte är medlemmar i AgilityForum - det kan vara värt ett besök. Jag lägger bara ut länken här så får ni skaffa er en egen uppfattning genom att besöka forumet på www.agilityforum.se

Välkomna!

Nu till något helt annat. Nog med reklam för forumet nu Göran!

Även denna dag bar det iväg till Nacka BK! Här ser man vad resultatet blir när man plogar planerna; Nackas agilityplan är nämligen i princip bar - det ni! Underbart!

Idag hade jag, Madde och Ylva bestämt att åka till Nacka BK och träna. När vi kom dit var det även några andra som tränade. Vi tog tillfället i akt och beslutade att bygga en bana. Men innan dess körde jag och Kiwi balans och slalom. Balansen funkade som vanligt mycket bra. Strålande kontaktfält och hög fart genom hela hindret. Nåja, lite högre fart kanske man kan önska sig vid nedfarten, men just nu tränar vi för att kontaktfälten skall sitta. Det andra får komma i ett senare skede. Farten är ändå helt ok tycker jag. Kiwi har blivit jätteduktig, jag är så himla stolt över henna. Det har aldrig varit så kul med agility som nu - denna vår och sommar kommer bli vår bästa agilityperiod hittills.

Vi lajjade lite med slalomet, krånglade inte till det alls. Jag ville att Kiwi skulle fixa det direkt, för hennes självförtroendes skull. Och det gick mycket bra. Hon gick inte ur slalomet för tidigt en enda gång och ingångarna satt! Skönt!
Så byggde vi bana. Madde och Maria stod och dirigerade oss andra hur hindren skulle stå - gissa vilka som bar! Banan blev intressant, innehållande bland annat ett staket på fyra hinder, samtliga kontaktfältshinder, åtta pinnars slalom, en tunnel o.s.v. Det var speciellt en svårighet, ett hopphinder snett efter tunneln, svårt att få hunden att svänga mot detta hinder när den kommer ut ur tunneln i full fart. Men det gick bra varje gång! Efter slalomet stod säcken lite snett mot höger. Här hade Kiwi en del problem; hon ville gärna gå ur slalomet för tidigt för att forcera just säcken. Jag kallade tillbaka henne varje gång....vill inte att hon ska fuska sig fram genom banan. Det körde ihop sig ett tag då hon gick ur hela tiden. Men jag behöll god min och ropade bara tillbaka henne. Helst skulle jag velat att hon inte fick chansen att ta säcken när hon gick ur slalomet för tidigt, men hur hindrar man henne från att göra detta när hon kommer i full fart. Fast jag ropade tillbaka henne till början av slalomen fortsatta hon framåt och tog säcken. Nåja, busfia där!

Fick här tipset (igen) av Madde att följa med Kiwi genom slalomet. Nu stannade jag liksom upp när Kiwi inledde slalomet. Om jag istället följde med kanske hon skärpte till sig lite mer. Och visst blev det bättre, men inte perfekt! Maria kom med ett annat tips. Om jag bara sa slalom innan hindret och upprepade det kommandot i slutet av hindret - istället för som nu - att jag säger framåt när hon är i mitten av slalomet. Jag provade och det gav resultat direkt, men det blev ändå inte 100 % rätt.

Nästa gång vi tränar slalom ska jag inte ha något hinder efter slalomet, utan hon ska få fokusera på just slalomet till 100 % - ska se om det går bättre då.

Summa summarum måste jag säga att detta träningspass ändå var positivt. En sak blev jag riktigt nöjd med. Sist detta pass byggde jag och Maria en raksträcka med fyra eller fem hopphinder, minns inte exakt. Vi har inte kört så många rakor så det var nog bra. Kiwi riktade blicken framåt hela tiden genom samtliga hinder. Mycket bra, vill inte att hon ska titta bakåt och söka mig. Hon ska fram, fram, fram om jag inte säger annat.

Hon hade även blicken riktad rakt fram i slutet av banan vi byggde. Staketet med fyra hopphinder och sedan två hopphinder i slutet avslutade banon. Staketet funkade förvånansvärt bra, kanske har jag blivit bättre att visa med kroppen! Skönt att man lär sig någon gång. Jo, från staketet och de två sista hopphindren riktade Kiwi blicken fram hela tiden. Dessutom fortsatte hon springa framåt med full fart efter sista hindret....Som tur är tajmade jag detta och drog iväg bollen så hon fick jaga den. Vilken fart, herregud!

Det är just detta jag eftersträvar, att Kiwi ej ska vända sig mot mig i slutet av en bana eller en kombination för att söka belöning. Hon ska fram, och har hon blicken riktad framåt, då kommer belöningen som ett brev på posten.

Gud vad mycket text detta blev.

Inga kommentarer: