lördag, april 22, 2006

Tävling "Specialklubben för Bearded Collie"

Det var strålande sol när vi var i Strångsjö utanför Katrineholm och tävlade på "Specialklubben för Bearded Collies" arrangemang. Madde var tävlingsledare. Det var klass 1 tävlingar så jag och Kiwi fick inte vara med i agilityklassen eftersom vi är uppflyttade till klass 2 där. Hoppklassen gick sådär! Jag gör många misstag när jag tävlar, misstag jag sällan gör på träning. Det är som att det låser sig i skallen. Prestationsångest skulle jag kalla det för. Jag gjorde samma misstag som i Väsby. I detta fallet följde ett hopphinder direkt till höger efter ett annat hopphinder. Kiwi tog dock det hopphinder som fanns rakt fram.

Jag måste börja ropa på Kiwi för att få hennes uppmärksamhet och för att få henne att svänga i dessa lägen. Annars gick det rätt bra tycker jag. Jo, Kiwi gick även ut ur slalomen. Jag var nog för nära henne, hon måste få mer space, då funkar det bättre.

Som avslutning körde vi maxklass då man ska ta så många hinder som möjligt på 45 sekunder. Vi hann med 36 st - den som vann tog 37. Här kände jag att min ork tog slut, det var med ren vilja jag sprang de sista hindren. Egentligen hade jag inte behövt springa så mycket som jag gjorde då Kiwi drog på hindrena på egen hand. I princip hade jag kunnat stått still på samma ställe. Men även jag behöver röra på fläsket så det skadade nog inte.

Banorna var mycket svåra, som alltid när Carina Olsson ritat de. Det var snarare klass 2 banor med klass 3 svårighet i början av agilitybanan. Vad säger man om detta. Jag gillar det inte. Det är dumt att krångla till det för mycket på en klass 1 tävling.

Inga kommentarer: