lördag, april 01, 2006

Agilityträning i Ågesta i snöslask!

Var och tränade agility med Kiwi för två dagar sedan. Det låg fortfarande snö kvar på planerna i Ågesta och det var verkligen blötsnö. Träningen funkade rätt bra ändå. Kiwis kontaktfält funkar verkligen bra nu! Farten över balansen ökar hela tiden och hon älskar verkligen detta hinder. När jag befinner mig bakom henne är dock farten lägre och hon trampar i marken snett åt den sida där jag befinner mig. Helst ska jag placera mig så jag är framför henne, även i skedet då hon ska trampa. Då kommer hon även ner mycket snabbare. Jag är helnöjd med balansen annars men givetvis ska vi fortsätta träna på detta hinder.

Vi körde även lite slalom och farten var det inte fel på. Kiwi har en snabb slalom, i sina bästa dar. Detta är ytterligare ett hinder som Kiwi verkligen tycker om. Hon drar ofta mot slalomen och vill ta den om och om igen när vi tränar. Tyvärr har vi svårt med slalomingångarna, speciellt när vi kommer in från höger sett från första porten, då vill hon gärna gå in i andra. Vi tränade på sådana ingångar och Kiwi gjorde rätt i ca 50 %. Det är bättre än för några månader sedan och ändå har vi knappt tränat agility den senaste tiden. När jag visar leksaken jag alltid belönar Kiwi med när vi tränar kan hon tappa koncentrationen i slalom och ibland gå ur några portar för tidigt. Inte bra! Därför måste jag hålla bort leksaken så hon bättre kan fokusera på det hon ska. Slalomen funkade dock bättre nu än förra gången vi tränade.

Vallkursen är det uppehåll med, då våra instruktörer ska börja en ny kurs. Typiskt eftersom jag är ledig de två närmaste söndagarna, annars jobbar jag varannan. Vi har vallkurs på söndagar alltså. Jag måste träna ändå med Kiwi, får väl ringa någon och se om de har tid att låta oss komma.

Inga kommentarer: