måndag, april 17, 2006

Inofficiell tävling på Väsby BK

Äntligen var det dags för tävling igen. Visserligen en inoff men ett utmärkt träningstillfälle. Vädret visade sig från den ljusa sidan så det blev en mycket angenäm dag. Tyvärr hann jag inte köra alla tre loppen eftersom jag började jobba kl 15, men två lopp är bättre än inget lopp alls.

Första loppet var agilityklass - svårighetsgrad som klass 2 ungefär. Kiwi hade lite svårt att vara still i starten, jag såg hur hon försökte smyga fram. Det var absolut ett gränsfall så denna gången startade jag ändå fast hon inte var helt stilla. Jag såg att Kiwi var laddad och jag ville inte förstöra det. Samtliga tre kontatkfält satt klockrent - kunde inte bli bättre. Slalomet gick också bra - jag fick trycka ut henne för att ge henne en enklare ingång. Direkt efter däcket kom slalomet till höger. Bra fart genom hela - skönt! Efter korta tunneln stod ett hopphinder placerat snett mot höger från tunnelutgången. Kiwi sprang förbi hopphindret av den anledningen att jag inte ropade på henne när hon var i tunneln. Helt mitt fel alltså. Jag tycker att Kiwi var följsam och uppmärksam i detta lopp. Är även nöjd med min handling och jag var lugnare än jag brukar. Hade jag inte behövt kallat tillbaka Kiwi till hopphindret skulle vi fått en mycket bra tid här. Bara några sekunder sämre än klass 3 hundarna.

Nästa lopp var hoppklass - svårighet som en klass 1-bana. Även här röck det i Kiwis kropp vid starten, men det var åter ett gränsfall så jag släppte iväg henne. Hon rev andra hopphindret - det mittersta av tre. Även här gick slalom bra, efter hopphinder kom slalomet direkt till höger, fast det var rätt gott om utrymme så man hade god tid att förbereda sig. Tiden blev även här mycket bra - känns skönt att Kiwi fart lite mer fart. Jag är otroligt nöjd med henne.

Sammanfattning. Tävlingarna var bra arrangerade, vädret toppen och banorna roliga och lagom svåra. Av denna tävling har jag insett vikten med att ropa hundens namn i en tunnel om en skarp sväng väntar efteråt. Måste även träna starter, Kiwi får inte börjar tjuvstarta nu. Det har även blivit en del rivningar på hopphinder; dags att träna lite extra på olika hopphöjd och avstånd mellan hopphindren. Framåtsändande, u-banor och velodrombanor är annat vi ska träna lite extra på, samt slalomingångar, box och staket. Oj, det blev en massa. Men vad gör man inte!

God natt!

Inga kommentarer: