måndag, april 03, 2006

Träning på Nacka BK

Det var egentligen bara meningen att vi skulle rasta hundarna i skogen nera på Nacka BK men när vi såg att agilityplanen var i så pass gott skick, då kunde vi inte låta bli att köra ett pass. Äntligen kunde man köra ett hyffsat träningspass utomhus. På Nacka BK har snön smält bort tillfredsställande på agilityplanen. Visst fanns det lite is och snö kvar på sina platser samt vatten, men vem säger att man måste placera hindren precis där. Tre hopphinder och ett slalom med fyra pinnar stod redan framme. Vi ställde fram ytterligare ett slalom med fyra pinnar samt några hopphinder till. Det blev som en liten rundbana med två slalom och några hopphinder.

Kiwi var heltaggad, som hon alltid är när vi tränar. Man riktigt såg hur det lyste i hennes ögon - perfekt! Först lät jag Kiwi hoppa två hinder för att sedan avsluta med slalomet - det gick galant. En skön start! Efter ett tag började vi köra en rundbana, slalomen stod först som ett L fast med ett mellanrum mellan förstås. Efter första slalomet blev det en kraftig sväng och sedan väntade ett till slalom. Första två gångerna tröck jag ut Kiwi därmed missade hon andra slalomet fullständigt. Madde påpekade detta för mig och de andra gångerna gick det jättebra.

Det var verkligen inte någon lätt kombination så jag blev väldigt nöjd med att Kiwi fixade det till slut. Vi körde även hela rundbanan med samtliga hopphinder och bägge slalomen, det gick mycket bra. Kiwis fart i slalom är himla bra. Det som glädje mig mest idag var när vi tränade på slalomingångar. Som jag nämnt tidigare har Kiwi haft svårt för ingångar när hon kommer från höger. Idag gick detta galant. Ändå var det svåra ingångar vi tränade på. Madde trodde inte att Kiwi skulle fixa det, men där hade hon fel. Jag har insett att Kiwi behöver mycket "space" hon vill jobba självständigt, jag ska inte vara för långt fram och störa henne.

Samtliga slalomingångar gick kanon idag - det bådar gott. Vi fortsätter att träna mycket på detta några månader så borde det bli riktigt bra till slut. Det är just detta moment som får mig ur balans på tävlingar; jag oroar mig för mycket över just slalomingången och därför är man säkert där och petar för mycket. Nu ska det bli andra bullar - jag måste lita på Kiwi för hon kan bara jag ger henne chansen.

Jag är mycket nöjd med dagens träningspass.

Inga kommentarer: