måndag, januari 22, 2007

Kiwi & Luma vallade med Eros & Dex

Idag fick jag, Madde, Kiwi och Luma sällskap av Ulf, Maria, Eros & Dex när vi vallade på Lidingö. Det var över tre veckor sedan jag och Kiwi vallade senast så det var med spänd förväntan jag såg fram emot detta pass. Madde och Luma började och det såg jättefint ut. Luma är verkligen bra mot fåren och tuff som bara den, hon viker sig inte en tum. Hon är nästan för tuff - för sitt eget bästa. Idag var Lumas svans lägre än det varit tidigare, det är ett gott tecken. Hon är så himla duktig vår lilla tjej.

Efter Madde och Luma var det dags för Ulf, Maria, Eros och Dex. Det var första gången de vallade. Till en början verkade Eros ganska ointresserad fast efter ett tag tycker jag att han fick upp intresset. Eros är väldigt lydig och stannar eller lägger sig direkt när Maria ger kommandot. Han höll bra avstånd mot fåren och började cirulera runt de efter ett tag. Dex verkade mer tänd redan från början. Det var kul att se för han verkade gilla detta med att valla. Både Eros och Dex var jätteduktiga med tanke på att det var första gången för de båda. Det ska bli spännande att följa de två killarna i framtiden.

Jag och Kiwi började i fållan. Vi har inte tränat där på ett bra tag så jag tyckte det lämpade sig bra idag när vi inte tränat på så pass länge. Då kunde jag se vad Kiwi hade för inställning till fåren. I fållan skötte hon sig utmärkt. Hon rörde sig tätt efter staketen och gjorde det jag krävde av henne. Inga direkta tjuvrusningar förrutom en lite fadäs men det var inget speciellt för att nämnas här. Både in- och utgång till fållan var lugn. Idag valde jag att låna Gunnels piska för att på så sätt få en längre arm. Det är lättare att korrigera Kiwi då. Piskan används självklart inte för att slå henne med. Vi har tidigare haft en del problem när Kiwi ska driva fåren men idag gick det väldigt bra. Ja, det har nog aldrig gått så bra tidigare. Kiwi flackade lite till höger och vänster men mest höll hon en rak linje mot fåren. Med piskans hjälp, smakandes mot marken lyckades jag få henne att hålla just en rak linje. Hon fick säkert driva fåren i 15 minuter och jag är otroligt nöjd. Föste gjorde vi med lina och även här skötte hon sig på ett mycket bra sätt. Hon löd mina kommandon på ett bra sätt, även här ser man stor skillnad nu mot tidigare.

Detta var helt klart ett av våra mest positiva träningspass när vi vallat och jag berömde Kiwi rikligt. Hon är så himla duktig min lilla tjej och jag är väldigt stolt över henne. Hon är verkligen rolig att jobba med.

Kul att Ulf och Maria följde med idag, hoppas vi kommer träna ofta tillsammans - både vallning och agility.

1 kommentar:

Eros & Dex sa...

Tack för att vi fick hänga med igår. det var riktigt skoj :)

Vi tränar gärna tillsammans fler gånger, både med får och med hinder :)

// Maria