lördag, mars 25, 2006

Agilityträning & promenad

Jag har åter hamnat i en återvändsgränd vad gäller bloggandet. Eftersom denna blogg framför allt handlar om min och Kiwis agililtyträning/tävling finns inte så mycket att tillägga för tillfället då vi varken tränat eller tävlat agility den senaste tiden. Däremot vallar vi rätt flitigt.

Madde, Melvin och Tara åkte till Finland idag för att para Tara. Vi har hittat en jättefin kille där så nu håller vi tummarna. Det är så jävla tomt när de inte är hemma!

Jag får revidera det jag skrev i första stycket. Det blev faktiskt agilityträning idag. Tanja ringde mig i morse och frågade om jag ville följa med till Ågesta och träna. Självklart - det säger man inte nej till. Jag tror att Kiwi förstod vad som väntade, äntligen skulle hon få ge sig ut på agilitybanan igen. Och som hon gjorde det!

Först tog vi en promenad, det finns många fina "stigar" i Ågesta. Hundarna var överlyckliga i det vackra vädret. Solen sken från en klarblå himmel - det blev en lång promenad. När vi kom tillbaka hade inte Tanja kommit ännu så vi började köra lite. Kiwi var väldigt ivrig, detta skulle bli spännande!

Tyvärr var det ganska mycket snö på banan, men det fanns en "plätt" där det var ganska nedplattat, det var helt ok att träna där. Jag anpassade dagens träning efter de hinder som stod ute, kände inte för att släpa ut en massa tunnlar och annat i snön. Slalom och balansen var väl de hinder vi tränade mest på, samt lite hopphinder, men vi "lallade" mest över dessa. Slalomträningen gick galant. Visserligen gick Kiwi ut några portar för tidigt någon gång, men farten var ok, dock inte lika hög som den varit förut, inte till en början i alla fall. Vid slutet av slaomträningen var farten riktigt god. Vi körde även lite slalomingångar då Kiwi har lite svårt för att gå in rätt när hon kommer från höger. Det gick väl bra 50 % av försöken. Detta är någon vi måste träna mycket mer på då hon ofta går in andra porten. Kiwi älskar verkligen slalomen så jag försöker vara positiv även om det blir lite fel. I vår kommer vi träna väldigt mycket slalomingångar, dock med försiktighet så hon inte tappar sugen för hindret.

Balansen gick super. Klockrena kontaktfält hela tiden. Detta hinder är helt klart Kiwi absoluta favorit. Farten är nu hög genom hela hindret, ända ner till kontaktfältet. Fast - jag skulle önska lite mer fart på nedgången, men eftersom Kiwi är så pass koncentrerad på att "trampa" verkar hon förbereda dig lite väl tidigt. Det viktigaste är dock att kontaktfälten sitter och det gjorde de verkligen, Kiwi hoppade inte en enda gång. Jag placerar mig på ett speciellt sätt när vi tränar balansen. Jag försöker hela tiden vara före Kiwi, speciellt vid slutet av hindret. Helst vill jag placera mig rakt framför Kiwi vid nedgången; då vet jag att hon går ned och trampar rakt fram och inte ut mot sidan. Hon har även högre fart när jag står framför henne och peppar henne.
Vi tränade även på hopphinder, men det var så halt att jag inte kunde koncentrera mig. Därför blev handlingen lite lidande eftersom jag var rädd för att ramla. Därför hoppade jag över hinderträningen idag.

Dagens träningspass var mycket positivt och vi hade jättekul. Kiwi var superduktig!

Tack Tanja för trevligt sällskap, både på banan och på promenaden.

Inga kommentarer: