söndag, mars 19, 2006

Äntligen vallning igen

Idag ska jag och Kiwi till Tungelsta och valla igen (inte Tullinge som jag tidigare skrev). Det var ett tag sedan sist. Blev lite sur när jag såg vädret nyss, det var praktiskt taget snöstorm - med risk för att vallningen blir inställd. Men så helt plötsligt skiner solen. Konstigt väder vi har nu för tiden.

Jag är väldigt stolt över Kiwi. Vallningen gick strålande idag. Trots att vi missat ett tillfälle hade vi inga problem med "övningarna". Det är roligt att Kiwi tänt till på fåren. När vi är inne i "fållan" och går runt staketet blir hon lite väl ivrig ibland och vill in mot fåren, kan göra lite "rusningar". Fast mestadels ser det riktigt bra ut. Det verkar som att poletten trillat ner, hon börjar förstå att husse inte tillåter sådana rusningar. Kul att man ser tydliga framsteg. En annan övning är när vi befinner oss utanför "fårfållan" och Kiwi ska gå mot fåren och stanna på mitt kommando samt komma avsluta och komma tillbaka till mig när jag kallar på henne. Utmanar jag ödet och låter henne går för nära fåren, då kan det bli att hon gör en rusning. Annars funkar det jättebra! Hon kunde dock stanna lite snabbare på mitt kommano. Kiwi tar gärna något steg extra. Detta måste vi träna mer på men hon är endå en av de bästa på kursen vad gäller detta.

Inga kommentarer: