söndag, mars 05, 2006

Analys av gårdagens tävling

Det gick inget vidare för mig och Kiwi igår. Vi diskade oss i båda agilityloppen vilket var helt och hållet mitt fel. Carina Olsson gav mig värdefulla tips inför första loppet, något jag konstigt nog negligerade. Så gick det som det gick, Kiwi gick in i fel ingång i tunneln. DISKAD! Jag gjorde en hel del misstag, min handling var under all kritik. Det var just tunnlarna som gick fel igår, så har det aldrig varit förut. Efter att ha analyserat dagen tillsammans med Carina under hemresan förstod jag varför det gick som det gick. Jag måste tänkta på på hur jag använder kroppen. Kiwi var duktig i alla fall. Hon var glad och pigg under hela kvällen. Fast man märkte att hon blev lite trött på kvällen. Inte så konstigt då hon inte är van att köra fyra lopp under en dag.

Eftersom Kiwi tävlar i hopp 1:an fick vi ej starta i denna klass. Men - Carina som är så snäll lät oss vara föråkare. Himla kul! Tack Carina! Vilken skillnad att köra som föråkare, hade inte alls lika stor press på mig. Å andra sidan ska jag inte känna press över huvud taget. Men det är lättare sagt än gjort att man ska ta det lugnt. Tänk om man bara kunde tänka den tanken och vips..............så blev man lugn.

Carinas banor såg väldigt svåra ut på banskisserna och hon fick en del kritik för det. Men när väl banorna var byggda tyckte nog de flesta av oss att de var ganska trevliga. Personligen tycker jag att Tommy Hagströms banor i agilityklassen var svårare.

Jag fick kritik av Madde efter mina lopp; varför belönade jag inte Kiwi som jag brukar göra? Nu fick hon vare sig godis eller leksak efter loppen, något hon alltid fått annars och alltid på träning. Det var inte min dag igår, men jag har lärt mig massor. Under dagen och kvällen som gick fick jag mycket tips! Det är värdefullt inför kommande tävliningar.

Nu får jag ta ett djupt andetag och försäka rycka upp mig inför tävlingarna i Rättvik nästa vecka. Det är nog en annan kille som kommer dit. Då måste jag se till att jag har godis och Kiwis älskade boll med mig, tänker inte glömma bort att belöna henne efter loppen i Rättvik.

Eventuellt åker vi och tränar en liten sväng på Lidingö ikväll. Vissterligen blev det en lång dag för Kiwi och Tara igår. Men de är fulla av energi idag, inte vill de ligga på sofflocket bara för att de tävlade igår. Jag och Kiwi ska träna slalomingångar, det behöver vi.

Till sist! Ett stort grattis till Madde och Tara som tog två pinnar igår i klass 2, en i hopp och en i agility. Ni var jätteduktiga och jag är så stolt över er. Grattis även till Per och Molle som i sitt sista lopp klämde till med ett kanonlopp. Resultatet blev sista pinnen i hoppklassen och uppflyttning till klass 3! Strålande. Åsa Wrede plockade också två pinnar, start jobbat. Hennes hund Lovis fick även alla på läktaren att börja skratta, snacka om att suga mot balansen. Trevliga tävlingar, trots att de drog ut på tiden något alldeles.

Det blev ingen agilityträning ikväll, både jag och Madde var för trötta. Dessutom kan nog hundarna behöva sin vila efter den långa dagen igår. Blev en glad överraskning att jag är ledig i morgon, ska bli skönt att få sova ut. Om Melvin låter oss göra det förstås.

Nu börjar jag bli lite imponerad av mig själv. Snart är det en vecka sedan jag började "blogga" och jag har skrivit varje dag. Andra gånger har jag haft otroligt svårt att komma ihåg det. För mig känns det mycket lättare att denna sida koncentreras på min och Kiwis agility. Mer privata saker har jag svårt att skriva om, trots det kan det ändå slinka med något sådan en vacker dag, vem vet. Nu ska jag gå ut med hundarna, det är det sista som händer ikväll. Försökte komma igång med att lägga in tävlingsekipagen på Nedansiljans hemsida, men det funkade inte ikväll. Hela dagen har man varit så otroligt trött, gårdagen tog musten ur en.

Inga kommentarer: