måndag, augusti 07, 2006

Byggde bana och tränade på LBK

I strålande solsken åkte jag och Kiwi till Lidingö BK för ett träningspass. Vi byggde upp en agilitybana - med svårigheter som en klass 2 ungefär. Kiwi var rätt ivrig och hade lite svårt att koncentrera sig i början. Hon var så himla ivrig och ville helst ta balansen - som vanligt. Efter lite korrigering fick vi kontakt.

Vi körde banan fyra gånger och det kändes riktigt bra. Det uppstod dock en del problem där balansen och a-hindret i princip låg parallellt. Från slalom var nästa hinder direkt till höger (a-hinder) men även balansen låg till höger, dock en bit "ovanför" a-hindret. Jag var lite otydlig i min handling och det resulterade i att Kiwi sprang mellan balansen och a-hindret. När jag skärpte till mig och visade tydligare genom att röra mig mot a-hindret strax före Kiwi slutfört slalomet lyckades jag få med henne mot a-hindret.

Det gladde mig att Kiwi knappt rev någon hopphinder, nu minns jag inte exakt men hon kan ha rivit något, men kanske ändå inte. Kontaktfälten såg bra ut förrutom att farten börjar bli så pass hög nu så hon kan inte stanna med två tassar på kontaktfältet och två tassar på marken. Kiwi trampar i alla fall på kontaktfälten - nästan varje gång. Slalomet funkade också bra, fast det var ganske enkel slalomingång. Bra att hon gick in rätt varje gång och att hon inte gick ur för tidigt. Duktig tjej jag har!!

Idag märkte jag att det är mycket enklare att få med Kiwi när man trycker henne mot nästa hinder istället för att dra henne. Detta är någon Åsa E tipsade mig om redan när jag gick en tävlingsinriktad kurs för henne. Hon tog då som ex a-hindret och när man skulle ta ett hopphinder till höger eller vänster om det.

Inga kommentarer: