måndag, augusti 28, 2006

Lyckade tävlingar i Bro-Håbo

Bro-Håbo hade förlagt sina tävlingar på pittoreska Ängsjö friluftsområde. Stora gröna ytor och mysiga promenadstråk samt nära till Mälaren så hundarna kunde bada bidrog till en trevlig helg. Vädret på lördagen var till en början idealiskt, fast på eftermiddagen kom världens åskskur och regnet formligen vräkte ner.

Lördag agility 2
För min och Kiwis del inleddes tävlandet med agility klass 2. Banvandringen var redan kvart i åtta på morgonen så man var lite tung i huvudet. Banan kändes bra under banvandringen. Vad som sedan hände under loppet kändes inte lika bra. Jag skickade Kiwi mot fel hinder och därmed blev det kaos och vi diskade oss. Detta hände efter gungan där vi sedan skulle svänga till höger och hoppa däcket. Nu blev det så att jag skickade Kiwi mot ett hopphinder som låg längre in på banan. Allt blev fel och jag var otroligt besviken på mig själv. Jag försökte hålla god min för Kiwi, men lämnade sedan över henne till Madde och tog en promenad ut i skogen för att coola ner mig. Kiwi gjorde inget fel, hon tog det hinder jag skickade henne mot. Det var jag som klantade mig igen. Nu var man inte lite revanchsugen!

Hopp 2
Det skulle visa sig att hoppbanan var utan slalom. Den var helt olik de banor jag tidigare sett. Det var ett mycket koncentrerat lopp, det gick inte fort men Kiwi har bra svängar så vår tid blev ändå helt ok. Kiwi var lyhörd och gjorde som jag sa. Vi plockade vår andra pinne i hopp klass 2 i och med detta lopp. Det var jättekul!

Söndag hopp 2
Söndagen inleddes med hoppklassen. Nu hade jag bestämt mig för att satsa lite hårdare, inte bara att få runt oss. Tyvärr rev Kiwi ett hopphinder i ett annars mycket bra lopp. Jag ropade för tidigt på henne och av någon konstig anledning kom jag på tok för nära henne. Det resulterade i att hon sänkte bakdelen och rev pinnen. Allt annat funkade bra, Kiwi lyssnade mycket bra och även denna gång hade vi plockat en pinne om vi nollat. Den är mycket nära nu, vår sista pinne i hoppklass 2.

Agility 2
Den senaste tiden har Kiwi allt oftare hoppat kontaktfälten. Hon är annars mycket säker på dessa och gör aldrig fel på träning. Med ett nollat lopp idag var chansen stor att vi blev uppflyttade till klass 3. Ändå var jag inte nervös - jag var bara fokuserad på min uppgift. Lena Dyrsmeds hade byggt en mycket trevlig bana som jag såg fram emot att ta mig an. Balansen kom som andra hinder och det var med nöd och nätte Kiwi fixade kontaktfältet.....men det gick vägen......jag jobbade febrilt vid varje kontaktfält (kanske lite väl mycket) ändå var hon nära att hoppa även på gungan men även där gick det bra - felfri så här långt. Sedan var det dags för a-hindret och det kändes lite säkrare......samtliga kontaktfält avklarade. Efter a-hindret stod långhoppet och det stod på så vis att hunden hoppade ut mot ingenting. Vissa hundar hade väldigt vida svängar här, meningen var att även vi skulle ta ut svängen ordenligt för att inte riva långhoppet. Nu blev det inte så, jag placerade Kiwi så hon i princip hoppade långhoppet snett och vi fick på det viset en mycket snäv sväng och sparade massor med tid. Slalomet som följde gick galant (dock inte lika snabbt som det brukar) . Resten var ren defilering och jag rusade som en tok efter sista svängen och genom raksträckan som följde. Strax för tunneln som var näst sista hindret stod sista hindret i form av ett hopphinder. Vissa hundar hade vikt av och hoppat det istället för att ta tunneln. Jag gav mig tusan på att Kiwi skulle in i tunneln och rusade rakt mot den, inget annat fanns i min hjärna. Jag blev lättad när jag såg Kiwi rusa in i den. Nu var det bara sista hindret kvar..............Hurra!!! Kiwi tog det. Tiden skulle visa sig vara riktig bra - den snabbaste av alla faktiskt. Därmed vann vi klassen, plockade vår sista pinne och blev uppflyttade till agility klass 3.

Det var första gången jag och Kiwi plockat två pinnar under en tävlingshelg. Vilken lycka och vilken underbar hund jag har. Nu ställs vi under helt andra förutsättningar i klass 3. Men jag är övertygad om att vi med tiden kommer fixa det galant. Cert nummer ett kommer före sommaren 2007 - det lovar jag!

Tack Madde, Anders Nyholm och Sofia Olsson för era goda råd.

1 kommentar:

Anonym sa...

Grattis med fina resultat i Bro-Håbo, sista hopp-pinnen kommer nog för du anar det! :)

Mvh
Marit
http://www.toller.net