torsdag, augusti 24, 2006

Mitt nya hälsosammare liv

Nu har jag bestämt mig - nu börjar mitt nya liv! Från och med nu tänker jag inte dricka en enda öl till på många, många månader. Kommer även lägga om min kost och börja motionera mer, bland annat promenera till jobbet, både dit och hem varje dag. En annan viktig sak är att jag sköter mitt insulinintag och att jag regelbundet mäter mitt blodsocker. Pressar jag ned blodsockret för mycket, då går jag upp i vikt. Det optimala för mig är om det ligger på mellan 8.5 och 9.5. För normala människor är det höga värden men för mig som har diabetes typ-1 är det istället bra.

Ikväll när jag ställde mig på vågen visade den 98 kg! Min vikt brukar i vanliga fall ligga på ca 84 kg. Efter att jag fick diagnosen diabetes typ-1 har min vikt skjutit i höjden. Tvärtemot vad man kunde tro började jag missköta maten på ett sätt jag aldrig tidigare gjort. När man dessutom nått över 30 år har man mycket lättare att lägga på sig fett. Tidigare kunde jag äta och dricka vad som helst, hur mycket som helst utan att gå upp ett gram.

Jag är medveten om att det finns många fördelar med att jag går ner i vikt; både vad gäller mitt allmänna välbefinnande, jag kommer kunna röra mig mycket smidigare på agilitybanan och jag kommer kunna springa mycket snabbare. I slutändan kommer nog Kiwi också att öka i fart när husse blir mer alert. Mitt mål är att väga 84 kg i slutet av januari och jag kommer kämpa som ett djur för att nå dit.

Inga kommentarer: