onsdag, augusti 30, 2006

Träning och hindermontering på Lidingö BK

I strålande sol packade vi in oss i bilen och åkte till Lidingö BK för ett träningspass. Rolf var snäll och bjöd oss alla på lunch och vi satt ute och åt. Hur trevligt som helst. Tusen tack Rolf. Tanja och Lena var också med så vi var ett litet gäng. Innan vi började träna var det hindermontering på schemat. A-hindret har fått ny matta och idag skulle vi montera upp det. Allt såg jättebra ut och a-hindret blev som nytt. Superbra att man kan träna på det igen. Vi fick plocka fram alla hinder eftersom allt var bortplockat på grund av att gräset nyligen klippts. Gud vad skönt att springa på en nyklippt gräsmatta.

Vi byggde upp en agilitybana som höll klass 2 ungefär. Till en början kändes det lite ofokuserat från min sida och jag hade svårt att koncentrera mig. Kiwi gick rätt bra, trots att det var varmt. Kontaktfälten satt klockrent, som de alltid gör på träning. Just kontaktfälten har strulat en del på tävling och det är helt och hållet mitt fel. Det är jag som har för bråttom till nästa hinder. Jag måste stanna upp ett litet tag vid slutet av kontaktfältet plus att jag måste ge Kiwi mer utrymme. Så gör vi på träning och jag måste göra på samma vis när vi tävlar. Vi tränade även en del på slalom; Kiwis absoluta favorithinder. Hon har blivit rätt säker på slalom och går nästan aldrig ur nu. Kunde vi bara vässa till slalomingångarna en smula så hon även blir säkrare på svårare ingångar, då skulle jag vara helnöjd. Kiwi suger verkligen på hindret och tar det med hög fart genom hela. Idag tränade jag på att springa förbi Kiwi i slalomet och ställa mig framför henne så hon får springa mot mig. Det gick super. Kan vara bra att veta speciellt när man ska svänga tvärt efter slalom.

Jag vet inte om det blir några fler träningspass innan tävlingen i Sala. Hoppas att vi hinner köra åtminstone ett till. Vi måste träna mer "ut" - märkte att Kiwi blir lite osäker när hon måste bort från mig. Men vi fixar det, hon är så duktig!

Inga kommentarer: