tisdag, augusti 22, 2006

Tränade på Lidingö BK

Jag, Melvin och alla hundarna åkte ut till Lidingö BK och tränade på förmiddagen. Alla hinder stod ute och en agilitybana var uppbyggd. Den passade in i planeringen så jag valde att använda mig av den. Jag uppskattar svårigheten ungefär som en klass 2 bana. Kiwi var tänd till tusen och hade svårt att låta bli att ta hinder på egen hand. Fast jag gjorde ingen större sak av det, vill inte skapa någon konflikt i onödan. Melvin somnade lämpligt så jag passade på att träna då.

Till en början hade Kiwi lite svårt att lyssna; hon ville helst ta de hinder hon själv valde. Med tiden märkte hon att belöningen uteblev och därmed skärpte hon till sig. Vi kunde inte träna A-hindret eftersom det är på reperation. Balansen och gungan funkade dock jättebra. Hon trampade, trots att hon forcerade hindret med hög fart. Hurra! Slalomet var det heller inga problem med. Banan var uppbyggd på så sätt att vi kunde träna på såväl fram- som bakombyten. Inte heller här var det några större problem. Om det är något jag ska "klaga" på så är det att Kiwi har en tendens att dra in i tunnlar men det beror nog till stor del på min ibland otydliga handling. Vi hade tur med vädret, det regnade inte under den tid vi tränade. Men när vi åkte hem, herregud! Vilket åskoväder som kom över Stockholm. Det var nästan så man inte kunde köra genom stan. Nåja, nog om detta.

Det som är så skönt nu är att jag känner mig mycket mjukare i kroppen och min handling har förbättrats avsevärt. Jag rör mig bättre på banan och springer mer, dessutom med bra fart om jag bara vill. Helt klart finns det de som har sämre handling än mig - vilken lättnad! Om jag nu bara kunde gå ner några kilo i vikt, runt 10 eller nåt, då skulle det kännas ännu bättre. Därför ska jag från och med idag återuppta min träning. Först långa promenader och allt eftersom ska jag börja löpträna. När man är 30 + måste man börja tänka till lite och jobba hårdare för att hålla vikten och flåset. Jag har fuskat med träningen de senaste åren vilket har straffat sig med tiden.

Intervallträning är en metod som lämpar sig väl i agilitysammanhang. Korta och intensiva rusher är mycket vad det handlar om. Man ska vara explosiv helt enkelt; det har man stor nytta av.

Inga kommentarer: