torsdag, augusti 03, 2006

Positivt träningspass på SSBK

Det blev ett ganska ostrukturerat men ändå ett positivt träningspass på SSBK igår. Vi byggde upp en bana som visade sig bli rätt svår. Om nu ingen trott det så går Kiwi väldigt snabbt på träning. Av den anledningen hann jag inte med att styra henne rätt i denna bana. Till en början valde jag att köra flygande start men det visade sig vara omöjligt eftersom hon bara flög förbi mig. Jag fick i alla fall se att farten blir högre i starten när vi kör flygande start.

När jag valde att kliva in en bit in i banan gick det bättre fast jag känner att vår kontakt måste bli mycket bättre. Nu hoppar Kiwi lite som hon vill, kanske just för att jag är otydlig med min handling. Jag måste bli mycket bättre på att få hennes uppmärksamhet, något jag nämnt tidigare. Nu om någon gång märkte jag att så är fallet.

På slutet, bara för att avsluta på ett för Kiwi maximalt kul sätt, körde vi lite slalom och kontaktfält. Farten på balansen var väldigt hög, jag var nästan rädd att hon skulle ramla ner. Hon har lite svårt med två tassar på kontakfältet och två på marken nu när farten ökats. Jag vet inte ens om jag kan kräva det när jag vill få ut så mycket fart som möjligt av henne när hon gör hindret. Jag anser att det viktiga ändå är att hon sätter tassarna på kontaktfältet på vägen ner.

Slalomet går väldigt bra så länge hon går in rätt. Men just ingången till slalom krånglar när hon kommer från klockan tre eller fyra. Då är det lätt att hon går in i andra porten. Kommer vi från åtta eller nio funkar det bättre, men inte helt perfekt. Vi måste helt klart träna mycket mer på slalomingånar från lite svårare vinkel.

Det var i alla fall ett positivt träningspass och Kiwi var glad och på allerten hela tiden. Det är kul.

Inga kommentarer: