måndag, augusti 14, 2006

Kommentarer tävlingar Oskarshamn

Redovisning av resultat m.m från tävlingarna i Oskarshamn
Detta var första gången jag tävlade i Oskarshamn. Tävlingsplatsen låg på en trevlig plats med förhållandevis bra banor. Vi skulle bo tillsammans med Carina Olsson i hennes husvagn som var belägen på en mycket trevlig camping. Det funkade jättebra. Första tävlingsdagen bjöd på bra väder; mulet och lagom varmt, det passade mig och Kiwi perfekt.

På grund av allt strul under gårdagen samt på morgonen kände jag mig inte helt tänd inför att tävla. Vad det var för strul, ja, det vill jag inte gå in på. Vill bara glömma bort det....Jag gjorde dock mitt bästa för att skingra mina negativa tankar och gjorde det bästa av situationen.

Det började med hoppklassen.
För oss började dagen med hoppklass 2! Det var en bana som krävde rätt mycket handling med stor risk att Kiwi skulle gå ner i fart. Jag brukar bli lite stressad när det är sådana banor och då blir jag tyvärr lite väl "brysk" i tonen mot Kiwi, det blir hon ofta låg av. Loppet var inte något av de bästa eller snabbaste vi presterat, tvärtom, fast vi var mycket nära att nolla!! Tyvärr rev Kiwi sista hopphindret. Det kändes snopet, vi hade plockat vår andra pinne i hopp2 annars. Nåja, det kändes ändå helt ok och egentligen var vi inte värde en pinne. Ska vi ha en pinne, då ska vi göra ett bra lopp, det gjorde vi inte nu.

Det positiva med loppet var att Kiwi fixade slalomet galant, vilket hon ofta gör nu. Hon hade även bra sug i tunnlarna och svängarna var ganska snäva. Det negativa är att jag blev lite väl nervös och stressad - detta gjorde att Kiwi blev låg som hon ofta blir när jag "höjer" rösten. Madde tycker även att jag flängde omkring på banan och hon tyckte att jag verkade väldigt nervös. Det var en helt annan Göran nu än i Fagersta sa hon - det stämmer nog.

Sedan följde agilityklassen.
Nu var det meningen att vi skulle plocka vår sista pinne i agility 2 och bli uppflyttade till klass 3. Men så blev ej fallet då vi diskade oss. När jag gick banan hade jag klart för mig hur jag skulle göra. När loppet väl startade gick jag från min plan, med disk som följd. Jag tänker nu inte närmare gå in i detalj på hur disken gick till, kanske uppdaterar detta inlägg längre fram istället. Kiwi sprang in i en tunnel (som låg snett åt höger i förhållande till hopphindret före istället för att ta nästa hopphinder som låg till höger om tunneln. Det var helt och hållet mitt fel eftersom tunnelingången var det första Kiwi såg efter att hon hoppat hopphindret före. Jag borde gjort, som jag bestämde under banvandringen, att göra ett framförbyte och ställe mig framför tunnelingången, då hade det säkert gått bättre. Jag måste försöka hålla mig till planen som utformas under banvandringen. Ändrar man den i sista stund, speciellt efter banvandringen så går det oftast på tok. Påtryckningar från folk runt banan efter en banvandring ska heller ej få mig att ändra "planen" i fortsättningen.

Föråkare hoppklass söndag
På söndagen hade jag inga lopp, en liten missräkning av mig och Madde. Vädret hade förändrats till det sämre, det regnade nästan hela dagen. Efter ett tag glömmer man bort att det regnar och känner inte ens att man blir våt. Personligen störs jag mer av sol och värme när jag tävlar och både jag och Kiwi presterar sämre då. Jag frågade tävlingsledaren och domaren om jag fick köra som föråkare i agilityklass lag large, och det var inga problem. Vi gjorde ett, i mina ögon kanonlopp. Tyvärr fick vi fem fel, tror det var nedfarten på balansen eller kanske A-hindret. Tiden var 39.2 - det visade sig vara många som inte lyckades slå den. jag är lite stolt över att jag slog Annika Allers båda hundar, Ian och Race på tid. Sedan var det en del andra klass 3 ekipage som också hade sämre tid. Det var kul, Kiwi är inte så långsam ändå.....det tål att upprepas.

Madde gjorde många bra lopp med lånehunden Dixie, Lena Dyrsmeds Kooiker. Tre nollade lopp på söndagen och ett med fem fel. Det är skitbra. Dixie och Madde funkar jättebra tillsammans och det är kul att se de tävla tillsammans. Tara hoppade tyvärr gungan två gånger, något hon aldrig gjort förut. Det hindret får Madde träna lite extra med Tara för det går ju så himla bra för övrigt. Tara är jättebra nu och går bättre än före hon hade valpar.

Ett stort tack till alla som hjälpte oss med Melvin på tävlingarna. Den hjälpen är ovärderlig eftersom mina och Maddes lopp och banvandringar ofta krockar. Tack Tomas Szabo för hjälpen när vi flyttade tältet. Tack även till Anders Nyholm som på sitt eget speciella sätt alltid lyckas få mig att tända till ute på banan. Tack Åsa Emanuelsson för dina värefulla tips och dina lugnande ord. Tack även Reneth och Dag som lät mig och Kiwi köra föråkare i agility lag. Vårt lopp där stärkte både mitt och Kiwis självförtroende inför kommande tävlingar.

Nu blir det lugnt ett tag, det känns som jag gått i flera mil i helgen för mina ben är helt tunga och orkeslösa. Nästa tävling blir i Frövi nu till helgen så fram tills dess ska vi vara utvilad och "fit for fight" igen. Denna vecka kommer vi träna främst snäva svänger och kontaktfält - dock ingen slalom; där tar vi ett litet uppehåll. Jag ska även jobba mer på att "förbättra" min och Kiwis kontakt. Genom att belöna henne på olika sätt när hon tar kontakt med mig, kommer när jag ropar, tittar på mig o.s.v hoppas jag ska resultera i ett bättre samspel på agilitybanan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter som om ni diskade er på samma ställe som jag o Lovis åxå diskade oss i agilityklassen. Jag gjorde som du, frångick planen och slutade styra. Vi får sluta upp med det :)