tisdag, oktober 31, 2006

Vissla i W-pipan - vallpipa


Någon som försökt valla med en vallhundspipa? Det är svårare än jag trodde och det tog ett bra tag innan jag fick något ljud ur den. Frågan är hur man ska kunna vissla med alla de nyanser som krävs för att man ska kunna använda den när man vallar. Det verkar så lätt när man ser "proffsen" vissla i den. Nu har jag i alla fall fått ut någon typ av ljud i den men det tar ett tag innan det kommer något ljud efter att jag stoppat den i munnen. Mickis visade mig hur man gör när jag och Madde var där. Efter det funkade det lite bättre men jag verkar vara kass på detta med tungteknik! Hur jag än försöker är tungan stel som en gammal läderbit. Jag har vallpipan hängande runt halsen hela dagarna nu för jag har gett mig fan på att jag ska lära mig vissla i den. Meningen är ju att man direkt ska kunna vissla i den så fort man stoppat den i truten. För mig tar det säkert fem minuter innan jag ens får den att låta. Mamma mia!

Insåg även att det är klart mycket lättare att få kontakt med Kiwi när vi vallar om jag har något att hålla i handen, som en förlängd arm. Det är inget tillhygga som jag slår henne med om någon tror det. Nu är jag verkligen sugen att valla igen, hoppas det finns tid över till det när vi besöker Mickis nästa gång.

4 kommentarer:

Anonym sa...

fniss...

Du kommer snart på det. Det är inte svårt när man väl lärt sig, lite som att lära sig cykla;).

Vi ses på fredag! Ni är varmt välkomna kl 9 eller 10? Vad passar er?
Det kommer nog vara massor av folk som kommer o går hemma hos mig, bara så ni vet. Alla är hundmänniskor så klart, valptitt, vallning, parningar osv...

See U!
Mickis o the GREATEST DAVE

Eros & Dex sa...

Det är bara att träna på med pipan :)

Jag har en jag oxå, fast jag aldrig vallat.... Skaffade den för sådär 15 år sen o använde då i skogen vid sök. Kalasbra när man som jag e dålig på att vissla vanligt.
Har man väl kommit på tekniken, så kan man vissla visor oxå :)

G.E-Online sa...

Strålande Mickis! Mellan nio och tio passar oss perfekt. Vi ses då....Uiosoi

G.E-Online sa...

Måste bara skriva en sak här; äntligen har jag börjat lära mig hur man får ljud ur vallpipan. Men det tog tid.