måndag, oktober 01, 2007

Hemkommen från agility-VM

Då var man hemma igen efter tre sköna dagar på agility-VM i Hamar. Det var en trevliga och minnesvärda dagar. Strålande lopp med skickliga förare har varvats med rena kalkonloppen. Vissa av ekipagen skulle inte haft en chans i en vanlig klass 3 tävling i Sverige. Schweiz dominerade och sopade banan med de flesta andra länder.

Trots att detta var ett VM med världens bästa ekipage såg jag inte en enda bana som innehöll någon treadle. Helt klart är detta något som speciellt de svenska domarna hakat fast sig på. Under VM var samtliga banor flytiga och det var full fart från start till mål. Varför ska de svenska domarna envisas med sina jävla treadles när inga andra gör det? Att de dessutom har mage att sänka referenstiderna dramatiskt trots dessa "skitbanor" är sjukt. Hur ofta har en svensk domare dömt VM? Har det ens hänt? Efter att ha varit på VM förstår jag varför. MÅNGA av de svenska domarna kan inte bygga en bra bana. Ställer man för låga krav på de som får utbilda sig till domare? Ja, i mina ögon gör man det.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vad har du för förslag på kraven för att få bli domare då? Vore intressant att veta med tanke på att jag håller på att utbilda mig...

G.E-Online sa...

Personligen anser jag att du uppfyller kraven. Speciellt med tanke på att du är engagerad och har tävlat på hög nivå med god framgång. Du är tävlingsledare och har haft den rollen vid ett flertal tillfällen. Du är även agilityinstruktör såväl A1 som A2 om jag inte missminner mig. Du är väldigt kvalificerad om man jämför med en del andra.

Anonym sa...

Kenth Svartberg dömde på VM i Tyskland 1999.

G.E-Online sa...

Anonym
"Kenth Svartberg dömde på VM i Tyskland 1999"
Och, Kenth Svartberg är en av de bästa agilitydomare vi har i Sverige!

G.E-Online sa...

Nu fattar jag vad anonym menade. Varför är man ens anonym när man kommenterar? Ska man ens låta de få yttra sig som anonyma? Jo, i mitt inlägg undrade jag om någon svensk domare dömt ett VM och tydligen har Kenth gjort det.