torsdag, oktober 18, 2007

Klarade VP-bana tre gånger idag

Sitter i datasalen i biblioteket på Nacka Forum och skriver detta inlägg. Det är första gången jag är här, i datasalen alltså. Med bibliotekskortet kan man boka en dator i två timmar. Helt underbart de gånger Madde är i shoppingtagen och jag vill dra mig undan.

Idag har vi varit på Lidingö och vallat - igen! Vädret var toppen, likaså humöret. Skillnaden var rätt stor om man jämför med gårdagen. När vi kom fram till fårhagen höll Lotta på att bygga upp en VP-bana! Helt otroligt snällt. Första vändan gick oförskämt bra förrutom lite strul i början av fösningen då vi inte fick till en bra linje. Sedan var det inga som helst problem någonstans. Jag tror inte det tog mer än max sju minuter att köra hela banan, om ens det. Fåren gick även direkt in i fållan, tur eller ej men de gjorde det. Vad finns det att säga! Nu stod fållan i den andra hagen och jag körde med andra får. Igår såg det helt annorlunda ut då fåren var mer springiga och bara ville in till sina kompisar i den andra hagen.

Andra vändan gick också bra, vi tog den åt "andra hållet". Nu fick vi inte en rak linje till första grinden utan vi fick gå ut åt höger först innan vi kunde ta fåren genom, men vi lyckades få genom alla; detsamma vid drivningen som gick skitbra. Även nu fick vi inte fåren i fållan, dock efter lite mer strul än första gången då det gick klockrent! Vi körde totalt tre gånger och klarade VP-banan varje gång. Det var skönt för självförtroendet.

Kiwi var inte på långa vägar lika "döv" idag som igår, men det var ändå inte helt bra. Min attityd var helt annorlunda och det speglade av sig på Kiwi. Idag hade vi kul när vi tränade och då brukar det gå bra. Glädjande är att Kiwi hade fina utgångar även vid vänsterhämt idag. Annars har de varit lite tajta. Hon har ett fint sätt vid hämten, de är inte jättevida men hon håller lagom avstånd till fåren. Om hon bara kunde bli lite "lydigare" skulle jag vara jättenöjd. Visst är jag även nöjd som det ser ut nu, men just detta att hon visar mig långfingret ibland ställer till det ganska rejält. Speciellt vid fållan när man vill att hon ska ta t.ex ett steg åt höger och hon istället går tre steg rakt mot fåren. Dags att man tar i med "hårdhandskarna" - på ett rättvist och acceptabelt sätt.

Nu blir det träningsuppehåll och vila fram tills helgens VP. Efter det plockar jag fram spårlinan igen och går tillbaka några steg i träningen. Vi kommer även köra cirkelträning under en tid och med hjälp av linan kommer jag nöta in ligg och diregeringskommandona höger/vänster samt sakta.

Tack Lotta för all hjälp idag och tack Gunnel för all hjälp igår. Ni är bäst!

Inga kommentarer: