torsdag, oktober 04, 2007

Struligt träningspass

Det gick inget vidare idag när vi tränade på Agdala. Jag tappade humöret då Kiwi inte lyssnade (som att det skulle hjälpa). Tränade mycket fålla in och ut. Fick in fåren varje gång, men med en del strul på vägen. Kiwi vill inte lyssna när hon får dirigeringskommandon av mig. Hon går åt vänster när jag sägar höger och vice versa. Ändå vet jag att hon förstår dessa kommandon. Hämten såg hyffsade ut med bra utgångar men kanske lite för hög fart. Jag måste skärpa mig, vara lugn. Fast det funkar inte att ge henne tysta kommandon, det är som att hon inte hör.

Knepigt det där med vallningen!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Gröna hundar som din och min får lätt "ull i öronen" när de ska lyda. Jobbigt men ganska naturligt(och vanligt) då de har mer instinkt och förutseende för vallning än vad vi tvåbeningar har. Det är bara att lugnt nöta på. Jag tror på er! /Ullis

Anonym sa...

Nya tag!!! Mitt tips är att ge tydliga, hörbara kommandon. Ha gärna lite olika tonlägen på höger/vänster. På svenska är sidokommandona ganska lika. Säg antingen gå höger/vänster. Eller rappare åt ena hållet än det andra. Så ska du se att det ger resultat.

Ni kommer väl den 10-11 november, kennelläger för SERGE v d ZWEEP på kronhagen.

kramar
Mickis

G.E-Online sa...

Ullis! Jag måste få in i min skalle att både jag och Kiwi är nybörjare och att det trots allt ser bra ut när vi vallar. Jag ska nöta på precis som du skriver.

Mickis! Tack för tipset. Jag har faktiskt tänkt tanken att helt byta ut höger vänster mot något annat; exempelvis away to me resp come bye! Gå höger, kom vänster - kan det vara nåt?

Vad snälla ni är som kommer med tips och uppmuntrande ord. I need that! Kram

Anonym sa...

Vad sägs om att fortsätta säga höger när du vill att hon ska gå åt vänster...? ;) Jag har en kompis som också övar agility med sin (kamp)hund! Kanske hon har några råd som jag kan föra vidare till dig.

Så du skriver om diabetes...? Jag är diabetiker. Du också?

G.E-Online sa...

Stina
Det var i vallningen, inte i agilityn vi har problem med höger och vänster. Sedan ser jag ingen nytta med att fortsätta säga höger när hunden ska åt vänster. ;) Det stämmer att jag är diabetiker (typ-1) Skriver inte så mycket om det, fast jag kanske borde. Blir ändring på det senare.