söndag, mars 16, 2008

Använda andras bilder i sin blogg

För en tid sedan fick jag ett hotfullt mail från en person som hade rättigheterna till en bild jag lagt upp på bloggen. Dessvärre hade jag glömt att skriva vem som skapat bilden. Nu ville denna person dubbelfakturera mig för bildstölden. Hon lyckades inte skrämma mig. Jag tog dock bort bilden för att slippa mer skit från henne.

Jag har en fråga kring detta. Om man tydligt i ett blogginlägg anger vem som är skaparen till en bild, får man då använda den i sin blogg eller måste man personligen kontakta skaparen?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Alltså, sånt är lite överdrivet tycker jag! Det är väl bättre att först säga till att det är ens egen bild, och att man inte vill dela med sig av den. Men i sånna fall är det ju lite dumt av personen i fråga att lägga ut bilden från första början, om ingen ska få låna den...

Anonym sa...

Du måste alltid fråga fotografen om lov att använda bilder för eget bruk. Det finns mer att läsa i upphovsrättslagen. Annars är det lika med stöld. Så nu vet du :)