torsdag, mars 20, 2008

Changel Sébire har hittats död

Changel Sèbire har hittats död i sitt hem. Jag skrev hom henne tidigare i ett inlägg där hon bad om att få hjäla att dö. Bland annat bönföll hon den franske presidenten. En domstol avvisade dock hennes begäran eftersom dödshjälp är förbjudet i Frankrike.
Man misstänker att hon tagit sitt eget liv. Detta fall har fått stor uppmärksamhet i Frankrike och nu höjs allt fler röster för att dödshjälp ska bli lagligt i landet. Till och med Changels läkare har skrivit ett brev till presidenten där han krävde en lagändring.

Lite konstigt att en läkare gör en sådan sak då deras uppgift borde vara att upprätthålla liv.

Belgien och Holland är de två länder i EU där dödshjälp är tillåtet fast även Schweiz inom Europa. Jag är dock mot dödshjälp till 99.9 %. Det ska i sådana fall endast göras vid absolut nödfall, inte för att någon är t.ex deprimerad. I detta fallet, när kvinnan lider av en obotlig, smärtsam sjukdom, anser jag att hon borde fått hjälp att somna in.

2 kommentarer:

Anonym sa...

emot dödshjälp till 99.9%? tror du då att 99.9% av människorna som skulle vilja nyttja dödshjälp handlar om att de är deprimerade?
jag skulle snarare tro att den siffran ligger nånstans runt 0% (möjligen 0.1% för att kasta om dina siffror), och jag har hursomhelst aldrig hört någon seriös debatt om att deprimerade skulle få läkarhjälp med att avsluta sina liv.

självklart handlar i stort sett alla sådana fall om svårt lidande och obotligt sjuka personer och då är det ju enligt mig en självklarhet att de ska få hjälp.

så jag är för aktiv dödshjälp till 99.9%. övriga 0.1% ska självklart också ha rätten att avsluta sina liv när de känner sig färdiga, men ska då självfallet inte få läkarhjälp med det.

G.E-Online sa...

Jag menar att det finns många personer som är deprimerade som just för stunden säkert vill dö. Därför ska man inte hjälpa sådana att dö, om de nu vill det. När de kommer ur sin depression kommer de säkert också ur sin dödslängtan. Värre är det med folk som har en dödlig sjukdom och som ändå kommer att dö......kanske genom att lida. Det är de människorna man ska hjälpa.