onsdag, augusti 22, 2007

Agilityträning

För första gången på ett bra tag tränade vi agility igen och som vanligt åkte vi till Stockholm Södra, vår nya klubb. Jossan hade fått låna Betsy av Sanna och de åkte med oss. På SSBK mötte Ylva upp oss med Kandy och Vilda. De andra fick börja träna och jag lät Kiwi sitta bredvid en bra stund och bara titta på de andra hundarna. Som vanligt är hon cool vid sidan om banan men jag tycker mig se en tendens att hon börjar bli allt mer ivrig när andra hundra tränar. Är det andra BC på banan blir hon väldigt taggad. Jag körde ingen bana med Kiwi eftersom jag inte kan springa så här tidigt efter operationen. En övning var en böjd tunnel följt av balansen. Kiwi hade bra drag in i tunneln och formligen flög över balansen. Vi körde nog denna kombination fem gånger utan ett enda misstag. Kiwi visar framsteg i starten fast hon har tendenser att tjuvstarta. Nu är jag dock stenhård med detta och låter henne inte starta själv. Kiwi tog kontaktfälten korrekt varje gång. Trots att farten vid ett tillfälle var så hög att Kiwi formligen gled nedför balansen lyckades hon få 2 tassar på och två av kontaktfältet.

Vi körde även en kombination som bestod av ett hopphinder, följt av däcket och gungan som avslutning. Även denna övning gick bra men Kiwi "fastnade" nästan i däcket vid ett tillfälle. Kiwi är inte lika "off" i startögonblicket nu utan man ser tydligt att det "rycker" i kroppen på henne. Hon vill inget annat än köra agility när vi väl tränar. Som avslutning körde vi lite slalom, 12 pinnar med enkla ingångar. Inte heller här blev det några fel, korrekta ingångar varje gång och mycket hög fart genom hela hindret. Det som är så himla ballt är att jag kan skicka in Kiwi i slalom från i princip vilket avstånd som helst, så länge hon ser hindret. Igår var det inga problem att från 30 meter få henen att rusa mot hindret och helt obehindrat av att jag var med slutföra hela slalomet.

I helgen är det tävlingar i Bro-Håbo. Vi ser det som ett bra träningstillfälle med domare och allt. Kan inte bli bättre.

1 kommentar:

Anna/Kioskis sa...

Tack för berömmet! Ja hon har full fart den damen, nu ska vi bara se om vi kan svänga lite också ;)