fredag, augusti 31, 2007

Vallat på Agdala

Äntligen fick Kiwi valla igen. Jag, Madde och alla hundarna åkte till Agdala där Sari, Maria och Niklas redan börjat träna. Det är långt mellan träningspassen för oss nu men det ska vi ändra på. Jag var lite nervös före träningen. Under hela sommaren har det kanske blivit fyra träningspass. Kiwi var verkligen tänd och då brukar hon ha svårt för att lyssna. Nu har jag dock köpt en egen longeringspiska och då brukar träningen funka kanon och Kiwi lyssnar jättebra. Jag och Madde blev väldigt imponerade av Hexa, hon har utvecklats enorm på ganska kort tid. Sari gör ett mycket bra jobb med henne. Niklas vallade med Fay och det såg fint ut. Fay är så himla söt, Niklas är rätt söt han också! :) Madde fick hjälp av Sari och det såg stundtals skitbra ut. Luma jobbade verkligen och höll fint avstånd till fåren. Hon lyssnade även bra på Madde. Smack har jag knappt sett och det var kul att se en Kelpie in action. Det ser fint ut, han är en go kille.

Vad gäller Kiwi så blev jag smått överraskad. Jag vågar nästan säga att det funkade lika bra nu som det gjorde den dagen hos Mickis då jag var lyrisk efter passet. Visst var det vid något tillfälle som hon bara stack iväg, men hon gjorde inga utfall mot fåren eller sprängde flocken. Hon höll avståndet och cirkulerade. Men det är ändå inte acceptabelt. Vi gjorde även fem kortare hämt, tre från höger och två från vänster. Vid samtliga hämt var utgången bra och upptagen fina. Framdrivningen var jättefin men Kiwi har lite för högt tempo. Kiwi har lättare at hålla ut när jag skickar henne höger men det ser faktiskt bättre ut nu är förrut när jag skickar henne vänster. Det känns skitbra, speciellt eftersom vi inte tränat så mycket på det. Hur kan det då ha blivit bättre? Man slutar aldrig förvånas.

Det är synd att det är så långt till Stefan annars skulle vi köpt årskort och tränat mycket oftare. Förhoppningsvis hittar vi boende i närheten snart, vi söker i alla fall och har gjort det under en ganska lång tid.

Inga kommentarer: