fredag, februari 15, 2008

Lat husse med glad hund

Passade på att köra ett kort träningspass med Kiwi idag när Madde badade med Melvin och Lisa. Kylan bet i skinnet och jag hade på tok för lite kläder på mig. Efter ett tag rann dock svetten och jackan, som jag kastade på marken när vi kom, var iskall..

Eftersom detta träningspass blev spontant hade jag inte planerat de övningar vi skulle köra. Jag byggde upp en enklare kombination och avslutade med en rakbana innehållande tre hopphiner, 12-pinnars slalom med en tre-meters tunnel som avslutning. Kiwi var väldigt pigg och glad idag och ville bara köra järnet. Det revs en del hoppbommar, mycket beroende på att Kiwi "stressar" upp sig ibland och slarvar. Speciellt hopphinder före- och efter slalom har hon en förmåga att riva. Idag fick jag lära mig en sak; jag ska inte pusha på Kiwi för mycket i slalom för då går hon ofta ur för tidigt och drar mot nästa hinder. Låter jag henne istället jobba själv i slalom och håller mig lite passiv, går hon ändå lika snabbt men mer fokuserat.

Det känns att vi har tappat en hel del i agilityn, speciellt jag. Samarbetet är inte det bästa och jag måste jobba mycket mer. Nu skickar jag Kiwi för ofta mot hinder och det funkar inte alltid så bra (vissa gånger funkar det ändå mycket bra). Jag är helt enkelt för lat och för fet, orkar helt enkelt inte jobba på det sätt jag borde. Det är hög tid för killen att banta ner sig några kilo (typ 10).

Roligt är ändå att Kiwi har väldigt kul när vi tränar. Hon har helt klart fått tillbaka suget för agility och även husse tycker att det är kul igen. Men vi har alltid gillat att träna, tävlandet har inte varit lika roligt. Vi får se hur det blir på söndag då det är tävlingar i Varberg.

Inga kommentarer: