måndag, februari 18, 2008

Tävlingen i Varberg

Trots det värdelösa upplägget i Varberg valde vi att åka dit. Vi hade ändå bara knappt 10 mil. Själva tävlingen blev trevlig och det var kul att träffa vissa personer igen. Speciellt Anna Jacobsson som gjorde ett helt fantastiskt lopp i hoppklassen med Leya. Tyvärr rev de sista hindret! Snopet som fan. De hade nog plockat sitt sista cert där annars och hunden hade fått ett hoppchampionat. Tack för sällskapet Anna! Hoppas vi ses snart igen. Det var även länge sedan jag träffade Sofia O så det var också kul.

Mitt och Kiwis hopplopp blev katastrof. Banan var superkul och jag var säker på att vi skulle ta oss runt. Men nu blev det som det så ofta brukar sluta - med disk. Jag fick Kiwi i ryggen flera gången vilket resulterade i att hon tog fel hinder. Madde fick köra i Kiwi i agilityklassen. Det gick bra ändå fram till två hinder från mål. Gissa vad som hände? Disk! Kiwi hade fixat slaomingången jättefint och hela slalom. Trampat på alla kontaktfält - så långt var det bra även om farten inte var den högsta. Men det var tajta svängar. När Kiwi stod på a-hindrets nedre kontaktfält var det bara en raksträcka kvar med två hinder kvar - däck och hopphinder. Bredvid däcket stod en tunnel lite förädiskt. Madde kommenderade Kiwi "fram" och hon sög rätt in i tunnel istället för däcket. Antagligen hade Kiwi siktat in sig på tunneln. Kanske hade det slutat annorlunda om Madde istället sagt "däcket". Fast det vet man aldrig, Kiwi kanske ändå hade tagit tunneln istället.

Madde och Tara gjorde ett toppenfint lopp i hoppklassen. Tara gick snabbare än på mycket länge och var väldigt fokuserad och glad. De kom nästan 2 sekunder under referenstiden men fick snöpliga fem fel - tror att det var a-hindret men jag minns inte. Det var ett kontaktfältsfel i alla fall.

Agilityklassen blev helt misslyckad då Tara blev påhoppad av en hund strax före start. Efter det blev Tara låg och Madde valde att gå av banan efter några hinder. Kvinnan vars hund gjorde utfallet bad faktiskt om ursäkt. Fan att det ens ska behöva hända. Jag gillar inte att det är så trångt med hundar vid start- och målområdet. Det är på tok för lätt att det händer dumma saker.

Tack ändå Varberg för trevliga tävlingar.

Jag och Jenny Damm kom överens om att jag ska hjälpa henne med en del på hennes hemsida inom kort. Det har hittills inte blivit av. Ser fram emot det projektet och hoppas hon ska bli nöjd.

Inga kommentarer: