måndag, februari 18, 2008

Omläggning av träning

Nu kommer det bli helt andra bullar när vi tränar. Jag måste bli mer organiserad och inte bara träna på samma saker hela tiden. Under en period av två månader ska jag fokusera på att enbart leka med Kiwi när vi är på banan. Det blir en massa drakkamp och jakt. Emellanåt kör vi något hinder och ju mer drag Kiwi har, desto roligare kommer hon att få. Krångliga banor väntar jag med tills hennes motivation är hög. Hon ska tråna efter att få köra och det ska spruta ur baken på henne. Först då tänker jag börja träna hinder på allvar. Skulle det efter detta år visa sig att vi står kvar på samma ställe som nu lägger jag av med agility. Då kommer jag och Kiwi enbart satsa på vallningen. Om Madde vill prova att träna och tävla med Kiwi får hon gärna göra det.

Men nu behöver det inte sluta så. Mitt MÅL är ju att Kiwi ska bli en riktigt bra agilityhund. Hon är redan en kanonhund på träning men det är inte samma sak. OM vi kunde få ut samma energi på tävling då kan hon vinna över vem som helst. Tänk om det fanns någon som kunde hjälpa oss att komma över denna trend. Jag vet ju vad Kiwi har för kapacitet. De som har tränat med oss har nog också förvånats över hennes fart och glädje på träning. Men när vi tävlar, då ser det helt annorlunda ut. Kiwi blir låg och seg. Jag tror jag vet vem det är som kommer att kunna förändra detta. Dags att ta sig ett snack med fröken Jenny Damm. Jag behöver nog gå en kurs för henne.

Please help us!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har lite omvända problemet då min hund sitter som tjuren Ferdinand i starten o så när visslan går så sätter han sig på biet o så....PANG iväg som värsta pälsraketen!Kvar står jag o fattar ingenting....som vanligt :o) Du kanske skulle köra någon annans hund på tävling ett tag o låta Kiwi titta på? Blir hon låg av miljön? Du nervös=låg hund? Mkt att bena i men säkert går det att fixa o ni far fram som tornados genom banorna/Lycka till! Ullis

Anonym sa...

ja jenny damm kan hjälpa till med ett å annat.

Anonym sa...

Bra inlägg av ullis där om att kiwi känner av ditt humör eller som hon sa att du är nervös kan va något att tänka på! ;-)