tisdag, november 21, 2006

Katastrofala värden - ändrad livsstil

Så fick man domen efter läkarbesöket igår. Överläkaren tog ett allvarligt snack med mig eftersom mina värden såg mycket dåliga ut. Jag hade sämre värden nu än när jag var som sämst vid mitt första besök på diabetsmottagningen. Det förklarar det faktum att mitt allmäntillsånd de senaste månaderna varit dåligt. Enligt läkaren var det konstigt att jag ens kunnat tävla agility det senaste halvåret och kanske är det svaret på varför det gått så dåligt för mig (till viss del i alla fall). Nu fick jag även ett nytt långtidsverkande insulin (Lantus) och dosen höjdes rejält på mitt måltidsinsulin. Dessutom hade jag att välja på å ena sidan två veckors sjukskrivning där jag mycket noga kontrollerade mitt blodsocker och för övrigt sköter kosten och insulinintag på ett korrekt sätt å andra sidan att jag lades in på SÖS i en till två veckor. Mig lägger man inte in på sjukhus i första taget, jag vägrade helt enket detta så det blev två veckors sjukskrivning - mot min vilja! Eventuellt återgår jag till jobbet efter en vecka.

Nu menar inte läkaren att jag måste vara inne bara för att jag är sjukskriven. Detta handlar om att jag ska ha två veckor där jag tar ordentligt hand om mig själv och eftersom jag jobbar skift blir det lätt att man fuskar. Jag kan alltså fortsätta att vara ute, träna agility och valla hur mycket jag vill - så länge jag sköter mitt intag av insulin. Att jobba skift är inte ett normalt leverne enligt läkaren, att vara ute och röra på sig, det är något man istället insisterar att man regelbundet ska göra. Min överläkare är inte glad över att jag har ett skiftarbete och skulle helst se att jag enbart jobbade dagtid. Om två år räknar jag med att vara miljonär så då behöver jag inte jobba mer över huvud taget utan kan enbart koncentrera mig på det jag blev rik på! Denna vecka ska jag lägga den fundamentala grund som krävs så att jag i fortsättningen, med ett leende, kan se kulorna rinna in på mitt konto!

Idag kommer pappa och hälsar på oss igen, det ser vi fram emot. Melvin kommer bli jätteglad när han får se farfar igen. Han sitter på bussen nu och borde vara här vid 15:30-tiden. Madde och Melvin har åkt till Djurgården och ska gå på Junibacken med mammagruppen. Det är jättebra för Melvin behöver träffa andra barn i sin egen ålder.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Agility är den bästa medicin man kan få:-D jag vet det:-)
Elida,Mira&Java
www.freewebs.com/mira-java

Anonym sa...

Göran, du måste ta hand om dig! Jag hoppas att du överdrev lite när du skrev bloggen, för det där lät ju inte bra.
Hua.

Det viktigaste är ju att man mår bra.

Så ta hand om dig, familjen och snart lilla valpen :)