söndag, november 05, 2006

Vallträning & tittat på valparna hos Mickis

Idag har vi varit hos Mickis igen och kollat på valparna plus att jag och Kiwi fick tillfälle att valla igen. Jag tar verkligen tillfället i akt och vallar med Kiwi så fort vi får chansen. Nu är det andra gången vi vallar hemma hos Mickis och jag tycker att det gått väldigt bra bägge gångerna. Vi har Mickis att tacka för det, hon är så himla duktig och jag gillar hennes metoder som fan.

Sari och Niklas var kollade på valparna samtidigt som oss. Det var trevligt att träffa de igen. Valparna hade växt mycket sedan förra veckan och de är bara så himla fina. Tyvärr blev bilderna som vi tog rätt dåliga, bara ett fåtal blev bra. Det ska bli kul när vi får hem den lilla. Jag är övertygad om att Hippa-Luma (valpen ska heta så) kommer trivas som fisken i vattnet; våra andra hundar är helt underbara med valpar. Det såg man när Tara fick valpar, Ericsson och Kiwi kunde inte få nog av att pussa på dem. Madde är smått lyrisk över att hon snart ska få hem sin skatt och jag är väldigt glad för hennes skull; hon har verkligen längtat efter detta ögonblick.


Vad gäller vallningen så tränade vi i fållan denna gång vilket jag tycker är himla kul. Kiwi var väldigt laddad utanför fållan innan hon fick gå in. Jag försökte få ner henne i varv men ville inte bråka för mycket på henne, det är ju kul att hon tänt till på fåren. Vi började med att ha kopplet på i fållan men då drog Kiwi i kopplet och ville fram till fåren, inte så att hon högg efter fåren men ändå. Det går dock alltid bättre när man tar av henne kopplet. På Mickis begäran släppte jag henne lös och då blev det andra bullar. Under de sju-åtta minuter vi var inne i fållan gjorde inte Kiwi ett enda "utfall" mot fåren. Hon cirklade fint runt fåren och vände om direkt när hon skulle det. Balanseringen funkade också jättebra.

Det enda jag kan klaga på är att hon är lite olydig - vill gärna inte ligga när jag ger henne det kommandot. Kanske beror det på mig då jag ger henne detta kommando vid fel tillfällen ibland och rör mig lite väl mycket i onödan. När hon är i balanspunkten och om jag bara kan stanna upp, då är det inga problem att få henne att ligga. När jag gav henne kommandot "fram" alltså när jag vill att hon ska gå mot fåren, då gjorde hon några små utfall. Fast sista gången funkade det bra - bättre än inget. Så till avslutet, det var lite svårt att få Kiwi att ligga kvar när jag skulle gå till henne. Vid detta tillfälle måste jag visa mer pondus och med bestämda steg gå till henne. När vi skulle gå ut ur fållan var Kiwi duktig och gjorde precis det hon skulle.

Det var kul att Kiwi var så fokuserad idag, hon jobbade verkligen! Efter ett tag när allt flöt på, märktes det på fåren att de tog henne på allvar. Man kan säga att Kiwi jobbade upp respekten.

Mickis förhållningssätt och metoder i vallningen är någon jag verkligen gillar. Hunden får stor frihet, mycket beröm och stöd, det är minimalt med skrik och bråk och hunden får verkligen en chans att tänka. Det känns som att Kiwi kan mer nu än efter att vi genomfört grundkursen för andra instruktörer. Att få gå en kurs för Mickis är högt prioriterad, hoppas man får den chansen någon gång. Jag är så glad över att vi kommit igång med vallningen igen och jag märker att Kiwi tycker det är hur kul som helst. Att det dessutom gått så pass bra har gett mig blodad tand. Min egen prestation är jag också nöjd med. Tycker att jag rörde mig bra i fållan och kanske var det därför Kiwi gick så pass bra idag.

Lego fick också känna på fåren idag och han överraskade oss alla. Jag och Madde trodde aldrig att han skulle vara så duktig. Han betedde sig verkligen bra mot fåren och efter ett tag började han till och med balansera. Det är en duktig kille och jag önskar att vi kunde behålla honom. Tusen tack Mickis för att du tog dig tid med honom.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Göran! Vilken trevlig sida du har fixat! Ännu en blogg att kolla in på:-)Roligt att du börjat valla, det är så himla kul. Hälsa familjen från oss! /Åhza och Leoni