tisdag, november 14, 2006

Vallade på Lidingö


Äntligen kunde jag och Kiwi åka och valla på lite närmare håll. Efter att Madde snackat med Britt igår bestämdes att vi kunde valla på hennes och Gunnels får idag som de har på Lidingö. Det tackar vi för. Lena Rönnerstam och hennes valp Lava följde med och tittade. Men det skulle göra mer än bara titta. När vi kom fram såg jag att de även hade en fålla - kanonbra! Fast idag tränade vi inte i fållan utan vi körde i fårhagen. I början tränade vi utan lina och det gick ganska bra. Det är verkligen nyttigt att Kiwi får valla på olika får för de skiljer sig markant åt. Britt och Gunnels får visade sig vara livliga rackare, något jag inte är så van vid fast Kiwi tyckte att det var jättekul. Tyvärr bidrog det till att hon gjorde några rusningar emellanåt, men inte så att hon sprang in och spräckte flocken eller så och hon gjorde inte som helst försök att bita något får. Det brukar hon heller aldrig göra. Jag valde att använda piskan i början men struntade i den efter ett tag då vi tyckte att Kiwi gick igång av den. När jag körde utan piska gick det bättre. Jag försökte röra mig så gott jag kunde, men det är inte alltid så lätt, fåren var som klistrade på mig.

Kiwi hittade balanspunkten på ett bra sätt och var rätt lydig när jag kommenderade henne att lägga sig. Hon fick även driva fåren lite och det kändes som hon var bra fokuserad. Efter ett tag valde vi att använda lina och då gick det jättebra. Idag lärde sig Kiwi på ett bra sätt höger och vänster. Vi måste träna mer på det men jag är nöjd med vad hon presterade idag. Hon håller bra avstånd till fåren och med lina var hon riktigt duktig idag. Jag behövde inte tjata på henne när hon skulle lägga sig och efter ett tag gick hon åt höger eller vänster utan att jag behövde rycka i linan för att få med henne. Hon lär sig snabbt den lilla damen. Avslutet var positivt och Kiwi låg kvar hela ända tills jag kom och vi gick lugnt ut tillsammans.

Ett kommando som vi måste träna mer på är lugn. Kiwi har inte riktigt förstått vad det betyder och jag kan inte påstå att hon saktar ner farten när hon får det kommandot. Jag provade även med sakta men det var samma då. Nu ska jag vara konsekvent och endast använda mig av ordet lugn. Jag är även lite inkonsekvent med kommandot när Kiwi ska lägga sig. Ibland säger jag lägg dig andra gånger ligg ner eller ligg. I fortsättningen är det ligg ner som gäller om jag verkligen vill att hon ska liggar ner. Stanna är kommandot som gäller om jag vill att hon ska vara stilla, då får hon antingen stå, ligga eller sitta, bara hon är stilla.

Jag lärde mig massor av detta träningstillfälle. Bland annat hur jag ska göra när vi tränar vänster och höger. Ger jag Kiwi ett högerkommando och hon går ut, för att sedan dra in mot fåren, då ska jag inte säga höger igen utan istället lägga henne ner. Efter det kan jag ge henne högerkommandot igen. Jag ska även låta gladare när jag berömmer henne men inte överdriva berömmandet. När jag lyssnar på filmen låter jag rätt brysk men jag har tyvärr sådan ton på min röst men jag vet att jag kan "softa" till den lite.

Jag är väldigt glad över att Britt och Gunnel låtit mig valla på deras får. Att ha den stora fördelen att kunna valla på Lidingö är extremt bra och det kommer definitivt bidra till att vi kommer utvecklas enormt. Det positiva är att både Gunnel och Britt sagt att jag får valla där igen. Om de bara visste hur mycket det betyder för mig. Ett stort tack till er båda från mig och Kiwi.

Lenas lilla Lava fick också känna på fåren idag. Jag tycker att hon var duktig och tog det på ett bra sätt. Visst tyckte hon att det stundtals var lite läskigt, men hon var ändå positiv. Madde och Lena filmade med vår nya kamera så filmsnutar kommer läggas upp inom kort.

Inga kommentarer: