onsdag, november 08, 2006

Vallat i Hölö & två valpar att välja mellan


Idag styrde vi åter mot Hölö. Kvällen innan hade jag mailat Mickis och frågat om vi kunde komma och titta på valparna samt valla lite. Mickis, som för övrigt är en mycket snäll person, skrev tillbaka att det är ok. Vädret var kanon så det kändes jätteskönt att vi kunde komma iväg och göra något med hundarna och Melvin. Vi köpte med oss lunch till både henne och oss som vi avnjöt innan vi började träna.


Idag gick det väldigt bra när vi tränade. Förra gången vi tränade höll vi oss i fållan men idag tränade vi i den mindre hagen 25x50 m eller nåt. Kiwi var mycket lydigare idag än sist vi tränade. Det gick bland annat lättare att lägga Kiwi när hon befann sig i balanspunkten. Förmodligen är det jag som rör mig bättre och kommer kommandot i rätt ögonblick, då brukar det flyta på. Kiwi fick även driva fåren en bit, även det gick bra. Hon höll avståndet på ett godkänt sätt och stannade alt. la sig när jag gav henne kommando. Hon cirkulerade även på ett bra sätt med godkänt avstånd till fåren. Avslutet var klockrent; efter att jag lagt Kiwi gick jag bestämt fram till henne och berömde. Sedan gick vi ut ur hagen. Kiwi tittade på fåren men följde mig lydigt ut.

Inte heller denna gång visade Kiwi tillstymmelse att attackera fåren. Nu har visserligen Kiwi aldrig attackerat fåren över huvud taget, men rusat mot fåren och huggt i luften har hon gjort någon gång. Nu kan det ju komma bakslag längre fram men man får vara glad så länge det ser så här bra ut. Jag har mycket att tacka Mickis för, hon har stor del i att det går så pass bra för oss nu.


Före träningen passade vi på att fota och busa med valparna. Idag bestämdes att det blir någon av valparna som Madde håller i famnen som flyttar hem till oss. Det är fruktansvärt svårt att välja någon av de då båda är alldeles underbara. På bilden ser det ut som att den vänsta valpen är bra mycket större än den andra, men så är inte fallet. Det måste bero på att jag stått på något konstigt vis när bilden togs. Tusen tack Mickis får ytterligare en trevlig dag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej

Min kommentar relaterer ikke direkte til dit indlæg - jeg håber du bærer over med mig. Jeg er bosiddende i Malmö og vil meget gerne træne agility med min border terrier. Hvor kan jeg henvende mig? Ved du noget om det? Jeg har søgt og søgt på Nettet, men jeg kommer ingen vegne.

Tusind tak

Trine

trinear@hotmail.com