söndag, november 12, 2006

Kommentarer kring tävlingarna i Rättvik

Tävlingen i Rättvik som Nedansiljans BK arrangerade gick inte som jag förväntade mig. Jag har nog aldrig kört hund på ett sämre sätt. På lördagen diskade jag oss i alla loppen och kunde inte ens köra klart banan. En del kan jag nog skylla på att jag var sjuk (bihåleinflammation) men jag var även ofokuserad och ointresserad. Det finns inte så mycket att säga än att det gick käpp rätt åt helvete.

Efter lördagens flopp lät jag Madde köra Kiwi på söndagen efter att jag åter diskat ut oss i första loppet för dagen och hon gjorde ett mycket bra jobb. Madde och Kiwi gjorde ett strålande lopp när det var agilitylag. De nollade och fick en fin tid. Kiwi lyssnade jättebra på Madde och hon hade väldigt fina svängar och rätt bra kontaktfält. Det känns skönt att jag kan lägga över ansvaret på Madde när jag själv klappar ihop. Vårt lag slutade i alla fall på en femte plats med bättre tid än det vinnande laget. Vi hade dock 10 fel och de hade noll fel. Vi filmade en hel del med vår nya videokamera och jag tänker lägga upp filmerna på AgilityForum så fort jag får tillfälle.

Efter denna tävling fick jag verkligen en tankeställare! Ska jag över huvud taget fortsätta satsa på agility eller ska jag helt och hållet koncentrera mig på att valla med Kiwi? Nu har jag ingen motivation för agility och kommer träna mycket sporadiskt i vinter. Förhoppningsvis återkommer suget när vi haft ett uppehåll för vi har tävlat väldigt mycket 2006. Det konstiga är ändå att vi tränat väldigt lite, så egentligen borde jag inte vara mätt. Kanske är jag en av de som lessnar på agility efter att man börjat satsa allt mer på vallningen. Vi får väl se hur det hela slutar. Känner just nu inte alls för att gå någon kurs för Mikko Aaltonen - kanske skippar det helt och hållet.

Inga kommentarer: