onsdag, mars 14, 2007

Agilityträning på Värmdö BK

Åkte till Värmdö BK och tränade agility idag i det vackra vädret. Lena R och hennes två hundar gjorde oss sällskap. Melvin somnade i bilen på väg till klubben och sov hela träningspasset - kanonbra! Jag och Kiwi passade på att träna medan Madde och Lena gick iväg med hundarna på en runda. Kiwi var verkligen tänd, som hon alltid är när vi tränar där. Hon älskar att träna agility på Värmdö BK. Hon lyckades t.o.m. bita mig i tummen, fast det var helt och hållet mitt eget fel. Jag har bytt ut bollen mot ett kamprep då jag inte vill kasta bort belöningen. Belöningen ska vara i ett med mig - det funkar jättebra.

Träningen var inte så genomtänkt, detta eftersom vi inte visste vilka hinder som fanns ute. Det kändes inte helt hundra, mycket med tanke på att Kiwi var lite "sprallig". Men hon hade kul och det var kul. Hindren börjar bli rejält slitna men funkar ändå rätt bra att träna på. Åtminstone fem hopphinder är ok plus samtliga kontaktfältshinder. Tunnlarna är fina men saknar "tunnelstöd" vilket stör en del. Slalomet är det mest rudimentära jag sett men funktionellt. Jag har tidigare skrivit om att Kiwis slalomingångar blivit mycket bättre; det får jag ta igen idag då det inte funkade fullt lika bra. Slalomet i övrigt var kanon, full fart och bra kontroll genom hela hindret. Efter ett tag lyckades jag få Kiwi att ta ingångarna på ett korrekt sätt - dock med mycket hjälp från mig. I fortsättningen blir det fem minuters slalomträning (ingångar) varje dag sedan får jag utvärdera resultatet. Vi tränade även lite kontaktfält (vilka satt klockrent som så ofta på träning).

Strax före vi skulle åka hem rök Siri och Ericsson ihop och började slåss. Det såg inte roligt ut så vi fick verkligen ta i med hårdhandskarna för att få Ericsson att retirera. På hemvägen blev det en burgare på MC och sedan åkte vill till centralstationen och hämtade min pappa som ska vara hos oss några dagar.

Inga kommentarer: