fredag, mars 16, 2007

Skönt vallningspass på Lidingö

Det kändes mycket bra idag när vi vallade. För första gången kunde jag även "styra" Kiwi på avstånd. Vi hade linan på hela tiden och det är något jag kommer fortsätta med även i fortsättningen. Eftersom Kiwi inte har ett klockrent ligg är det perfekt när man kan använda sig av linan. Vi tränade lite klapp och det ser ut att sitta rätt bra nu, inte helt perfekt men det kan man inte kräva av oss ännu. Körde även några hämt och något gick bra, andra fick jag lägga Kiwi eftersom hon rusade mot fåren. Fösningen kändes skitbra och Kiwi går mer "rakt mot fåren nu" - detsamma gäller när hon driver.

Vid slutet tränade vi lite i fållan och Kiwi skötte sig utmärkt. Vi hade kopplet på då jag känner att jag har full kontroll på henne. Kiwi fick dock vara lös sista minuten och hon var lung och sansad. Sände henne även mot fåren inne i fållan men bara några steg. Något tveksam utgång - det började strålande men efter att jag gick ur fållan fick Kiwi för sig att gå in igen. Jag tog tag i henne och slet ut hon från fållan innan hon ens fattat att hon var på väg in.

Från att ha varit lite nedslagen för ca en vecka sedan känns allt mycket bättre nu. Det var nog ett tillfälligt bakslag i söndags hemma hos Mickis. Å andra sidan, när jag tittar på filmen såg det ändå ganska bra ut. Kanske var det inte så illa ändå som jag trodde. Bara husse coolar ner sig en smula blir även Kiwi lungare och allt flyter på mycket bättre. Men visst finns det tillfällen då jag måste säga till henne på skarpen och även ta tag i henne. Men jag är nog mycket snällare än de flesta andra - låter det som i alla fall.

Madde passade på att träna lite lydnad med Luma i 25:an. Luma är verkligen duktig och kommer direkt till Madde när hon kallar på henne. Svansen är nere och Luma är verkligen fokuserad. Kul att se. Hon räds inte fåren det minsta.

Inga kommentarer: