lördag, mars 24, 2007

Vallning på Lidingö m.m

Idag tränade vi på Lidingö tillsammans med Uffe, Maria och deras hundar Dex och Eros samt Emelie och Jina. Luma fick känna lite på fåren och matte Madde var nog rätt nöjd med hennes insats. Luma är väldigt modig och fin mot fåren, hon kommer gå långt den damen.

Gunnel hjälpte oss att träna hämt. Kiwi höll ut godkänt men vi måste träna mycket mer på detta då hon inte får gå för nära djuren och absolut inte smita nära när hon är bakom. Det funkade rätt bra när jag använde kommandot "bort" - Kiwi lyssnade på det. Fast när jag tänker efter borde nog "ut" vara mer effektivt. Jag får helt enkelt prova mig fram och se vad som funkar bäst. När hämten funkar bra och Kiwi håller avståndet är det dags att börja träna in höger och vänster. Jag har inte haft för bråttom med detta eftersom jag bestämt att Kiwi ska lära sig att hålla mer från fåren innan vi börjar träna på det. Kiwi var mer cool nu än jag tycker hon varit på länge. Om det beror på att jag håller mig lugnare eller att hon börjar växa in i rollen som vallhund vet jag inte. Det primära den närmaste tiden är att se till att Kiwi sänker farten när jag säger till henne, därför tränar vi mycket på kommandot lugn. Som vanligt gick fösningen och drivningen bra. Farten är lite för hög men som sagt, det jobbar vi med. Lydnaden som helhet kan bli mycket bättre och kommer att bli mycket bättre.

Nu kommer vi öka träningsdosen till minst fem timmar i veckan.

Inga kommentarer: