fredag, mars 30, 2007

Tillbaka till Lidingö för vallning & agility

Idag åkte jag, Madde och Maria T till Lidingö för att valla. Som de senaste gångerna vi varit där sken solen och vädret kunde knappt vara bättre. Detta träningspass var jag noga med att se till så Kiwi inte kom för nära fåren när hon drev. Tidigare har jag tyvärr låtit henne komma för nära, mycket på grund av min okunnighet. Som jag skrev i en tidigare post var det Lotta som var på mig om detta. Nu lägger jag Kiwi när hon kommer för nära fåren eller om hon har för högt tempo. Hon svarar mycket bättre på ligg nu och det känns jätteskönt. Jag upprepar kommandona nu istället för att säga det en gång och sedan brusa upp. Derek Scrimgeour upprepar kommandona hela tiden och jag har valt att göra som honom. Det funkar kanon. Kiwi håller även bra avstånd till fåren när jag skickar henne höger och vänster och går inte in för nära när hon kommer bakom. Idag testade jag även höger/vänsterkommandon på Kiwi och hon svarade direkt. Jag blev väldigt förvånad och jätteglad eftersom jag inte trodde att det skulle funka. Hon gick rätt nästan varje gång. Hurra! Det blir tydligen rätt bra resultat när man tränar 5 timmar i veckan.

Efter vallningen åkte vi till Prestogrillen och beställde mat som vi sedan tog med oss till Lidingö BK. Vi tänkte alltså träna lite agility innan vi åkte hem. Jag och Kiwi tränade bara kontaktfält (balansen) och starter. Maria såg att jag släppte iväg Kiwi någon gång trots att hon inte fått startsignal från mig. Det konstiga var att jag aldrig uppfattade att så var fallet. Där har man fördelen av att vara fler när man tränar. Kontaktfälten satt klockrent och Kiwi hade godkänd fart över balansen. Men det var inte alls lika kul att träna agility som det brukar och så har jag känt länge nu. Det är hundra gånger roligare att valla.

Inga kommentarer: