måndag, mars 19, 2007

Vallade på Lidingö, fålla och i hagen

Ännu en dag på Lidingö och fårhagen. Lotta mötte upp oss i fårhagen och det blev ett långt och givande träningspass. Lotta visade hur man ska göra vid vållan vid ut- och ingång. Jag var lite osäker på just detta moment så det var bra att jag fick veta vad man ska tänka på och se hur det går till. Även jag och Kiwi fick prova att ta in och ut fåren - det gick faktiskt över förväntan.

Vi tränade även bland annat kontakt och lugn i fållan. Kiwi hade koppel på sig hela tiden, jag tycker att det är bäst eftersom jag får bättre kontroll och kan korrigera henne direkt om hon strular. Kopplet kommer väl till pass de gånger Kiwi går för snabbt inne i fållan eller gör andra mindra önskade saker. Då kan jag korrigera henne direkt och det ger bra effekt. Jag försöker även träna in ett nytt kommando (lugn) som Kiwi tidigare inte svarat så bra på. När vi är ute i fårhagen ignorer Kiwi detta kommando - nästan helt hållet. Därför har jag valt att träna in det på nytt från scratch i fållan. Där inne funkar det bra och jag hoppas hon snart förstår vad jag vill med "lugnkommandot" även ute bland fåren i hagen.

Jag har bestämt mig för att köra några minuter i fållan det första jag gör vid varje träningspass. Detta eftersom Kiwi har högt tempo när hon vallar och jag vill få henne att gå ner i tempo. Idag skötte sig Kiwi mycket bra i fållan. Både in- och utgång var jättefina och hon var lugn och fin. Vändningarna var inga problem och det gick bra att kommendera henne fram mot fåren. Hon fick bara gå några steg mot fåren och det gick utmärkt.

Som vanligt tränade vi även fösning och drivnig, även detta gick bra. Jag ser än stadig förbättring vad gäller detta att Kiwi ska gå rakt mot fåren och hon flackar inte lika mycket längre. Med hjälp av pisken kan jag på ett bra sätt korrigera Kiwi om hon ökar tempo för mycket. Hennes ligg börjar se bättre ut men det är långt från perfekt. Är jag bara bestämd mot henne från början och konsekvent sköter hon sig bra men så fort jag släpper henne det minsta, då tar hon hela stycket. Vi tränade även kortare hämt och även detta funkar godkänt. Jag vill att Kiwi ska ta vidare bågar bort från fåren och det är något vi jobbar mycket på just nu. Det börjar se bättre ut och med samma envisa inställning till detta kommer det säkert att se kanonbra ut snart. Hoppas snart kunna skicka Kiwi på längre hämt men det är inget vi kommer att göra innan hon tar vidare bågar.

Tack Lotta för ett trevligt träningspass och tack för all hjälp.