torsdag, mars 29, 2007

Vallträning, framsteg och intressant film

Oj vad bra det kändes när vi vallade idag. Det känns som om bitarna börjar falla till plats och kommunikationen mellan mig och Kiwi blir hela tiden bättre. Jag behöver inte tjata lika mycket på henne t.ex när hon ska lägga sig och det känns jätteskönt. Vid varje träningspass får man lära sig nya nyttiga saker; där har man den stora fördelen med att inte träna helt själv speciellt när man är nybörjare.

Lotta var på mig idag, hon tyckte att jag lät Kiwi komma alldeles för nära fåren när hon drev. Skillnaden när avståndet ökade var stor, fåren blev mycket lugnare och drivningen funkade bättre. Kiwi rör sig även för snabbt när hon driver och därför kommer hon för nära fåren. Nu lägger jag henne henne direkt när jag ser att hon är på väg för nära.

När jag tittar på filmen från idag från då Madde filmade mig och Kiwi märker jag att Kiwi får ligga alldeles för länge efter att jag lagt henne. Det är mycket bättre att hon snabbt får börja jobba igen. Jag blev smått överraskad när jag tittade på filmen - det ser ju riktigt bra ut; om man nu tänker på att vi är totala nybörjare. Mycket har hänt sedan vi återupptog vallträningen i samband med att vi köpte Luma. Ett stort tack till Mickis som har stor del i att det går så bra för mig och Kiwi med vallningen nu. Ett stort tack även till Gunnel och Lotta på Lidingö som även de betytt väldigt mycket.

När vi kom hem från Lidingö väntade filmen som jag beställde härom dagen. Helt otroligt att den levererades så snabbt. Det är en film av Derek Scrimgeour och den heter: "A Hill Shepherd trains his Border Collies". Efter att ha sett filmen ramlade åtminstone en polett ner! Jag är helt klart nöjd med detta köp och filmen kommer vara till stor hjälp i vår fortsatta träning. Han fick mig dock på andra tankar vad gäller när man tränar hämt. Jag tycker att det funkar riktigt bra nu när jag använder långpisken för att få Kiwi att hålla ut tillräckligt mot fåren. Derek förespråkar istället att man inte ska springa efter hunden och trycka ut den med piska eller annat. Han tycker istället att man ska lägga hunden vid det tillfälle den drar in mot fåren. Sedan ska man gå fram till hunden och skicka den igen - även om det är 200 meter till hunden.

Jag får nog tänka om här men den metod som passar Kiwi bäst, den kommer jag att använda mig av. Idag såg det riktigt bra ut i alla fall, Kiwi svängde inte in för tidigt mot fåren utan höll bra avstånd. Så bra som det var idag har det aldrig varit. En annan sak som jag reagerade på i hans film är att han upprepar kommandona hela tiden. Han säger inte ligg bara en gång, snarare tio, detsamma gäller hans andra kommandon. Något för mig att ta efter kanske.

Kiwi fick ta in fåren i 25:an idag och det var inga problem. Sedan fick Madde och Luma känna lite på fåren och det gick som vanligt bra. Lilla Luma, hon är så otroligt duktig - Madde också. Ja, vad finns mer att säga om dagens träning! Hm, kommer inte på något mer. Jo, Kiwi har blivit mycket bättre på att både fösa och driva, det är stor skillnad mot hur det såg ut för någon månad sedan. Gud vad skönt det känns. Nu vet jag att Kiwi kommer fixa vallprovet - det är bara frågan NÄR!