tisdag, mars 13, 2007

Vallning på Lidingö

Styrde mot Lidingö idag för att valla. Jag var ganske nedslagen efter söndagens kurstillfälle hos Miciks och kände att jag behövde få ny motivation och komma upp ur skosulorna. Solen sken från en klarblå himmel och man kunde inte göra annat än njuta. Melvin kunde äntligen springa fritt omkring och han njöt i fulla drag.

Vi använde löplinan nästan hela tiden idag och jag kommer nog ha den på även i fortsättningen då jag ofta måste korrigera Kiwi. Hon har även svårt att lägga sig på mitt kommando. Fösning var det vi tränade mest på tillsammans med klappen. Det gick mycket bättre än jag vågats hoppas på. Kiwi fick även göra några kortare hämt och vi tränade då på att hon skulle hålla ut tillräckligt mot fåren. Jag är helt klart nöjd med resultatatet.

Vid slutet lät körde vi i fållan. Det funkade helt ok, speciellt när jag slutade stressa omkring därinne. Istället för att anpassa mig efter Kiwis fart fick hon anpassa sig efter mig. Kiwi hade bra attityd mot fåren och gjorde inget "dumt". I början stressade hon lite men jag fick ner henne när kopplet åkte på och jag kunde korrigera henne. Hon höll ut mycket bra mot grindarna men hade lite svårt att gå mot fåren på mitt kommando. Med lite stöd gick det bättre så efter ett tag funkade det helt ok.

Detta var precis vad jag behövde och nu har jag fått ny motivation inför kommande kurstillfällen och träningspass.

Inga kommentarer: