tisdag, mars 27, 2007

Positiv utveckling i vallningen

Vi kände oss ovanligt sega imorse när vi vaknade. Fast eftersom vi visste att det skulle bli vackert väder gick det ändå rätt bra att kliva upp. Det har faktiskt känts i huden idag att solen strålade igår när vi var i Hölö. Nog behöver man få lite färg i ansiktet efter denna trista vinter. Skickade ett SMS till Lotta igår och frågade om vi kunde valla idag - fick svaret att det gick bra. Glad i hågen styrde vi mot Lidingö och var framme strax efter 10. Vi började med att fika och snacka lite skit. Lena R med Sira och Lava kom strax efter oss så vi var ett lite gäng. Madde lät Luma fösa lite, mest på skoj, och det gick jättebra. Det är så otroligt kul att Madde också kommit igång med vallningen och jag är glad över att hon har en sådan bra och positiv hund. Man märker att Madde haft nytta av att vara med när jag gått på kurs, hon har lärt sig massor av det som hon nu har nytta av. Jag tycker att de är jätteduktiga.

Vi började med att träna med lina eftersom Kiwi haft en benägenhet att inte vilja lägga sig direkt hon får det kommandot. Med hjälp av linan kan jag korrigera henne och det gör mig lugnare. Vi inledde träningen med att hämta ut fåren från fårhåset, det gick jättebra. Sedan fick Kiwi fösa fåren och det gick galant. Här är det superbra att ha lina på Kiwi eftersom jag kan få henne att omedelbart lägga sig när jag ger kommandot. Därefter blev det lite drivning och även det gick bra. Tyvärr funkar inte kommandot lugn så bra som jag trodde så det måste vi träna mer på. Gunnel hjälte mig ockå när vi tränade på detta när Kiwi drev fåren genom att hon höll i linan. I fortsättningen kommer jag fokusera träningen med att få Kiwi att gå ner i tempo när hon får kommandot lugn genom att träna detta vid fösmomentet då jag själv håller i linan samt inne i fållan. Klappen funkar också bra nu, inte helt perfekt men Kiwi börjar helt klart förstå vad det går ut på.

En rolig sak som hände idag var när fåren drog iväg till sitt käk. Gunnel och Lotta stod i närheten och fixade en sak. Gunnel ville att jag skulle skicka Kiwi och låta henne driva fåren mot mig. Ok tänkte jag en aning orolig - skickade Kiwi höger och hon höll fint ut och placerade sig bra bakom fåren. Sedan var det inga problem att låta henne driva fåren mot mig. Kiwi var lugn och sansad och jag blev riktigt glad eftersom jag inte trodde att hon skulle fixa det.

Vid slutet av dagens träning ville Gunnel att vi skulle prova skicka Kiwi på längre hämt. Med hjälp av "långpiskan" skulle vi se till att Kiwi höll bra avstånd till fåren. I början vill gärna Kiwi vika av för nära mot fåren när hon kom bakom de. Men det blev bättre och bättre efter varje försök. Det var jag som stod felplacerad och jag rörde mig inte helt korrekt. Vid de sista försöken såg det mycket bra ut och nu vet jag hur jag ska träna detta moment. När jag tänker efter minns jag att Mosse använde långpiskan mycket när vi var hos honom och han kände på Kiwi. Kiwi har även stor respekt för långpiskan vilket underlättar när jag tränar hämt och vill få ut Kiwi på ett bra avstånd bort från fåren. Vid detta skede av träningspasset funkade kommandot ligg helt ok. Över huvud taget har det inte varit lika svårt att få Kiwi att lägga sig på kommandot idag. Det känns skönt eftersom det annars kan bli en del konflikter.

Från och med nu kommer vi även börja träna höger och vänster då det känns som att Kiwi är mogen. Vi har en hel del övningar som vi tränar där vi har utmärkta tillfällen att samtidigt träna höger och vänster.

Det känns som att jag och Kiwi fått mycket bättre kontakt när vi vallar. Nu är det inte lika stressigt och jag håller mig mycket lugnare. Självklart smittar även det av sig på Kiwi som blir lugnare och mer fokuserad. Det känns som att vi "vallar" nu när vi tränar eftersom vi faktiskt kan träna på ganska många olika moment nu. Mitt, eller vårt stora mål nu är att anmäla oss till lokalprovet i höst och jag tror faktiskt att vi kommer fixa det.

Tack Gunnel för all hjälp och tack Lotta för din teoretiska lektion.

Inga kommentarer: