söndag, februari 11, 2007

Nya övningar i fortsättningskursen

Så var det då första kurstillfället på fortsättningskursen i fårvallning hemma hos Mickis. Vädret visade sig från sin bästa sida alltså strålande sol. Med några minusgrader i luften hade vi, i mina ögon de perfekta väderförhållandena denna tid på året. Idag fick vi träna på saker som vi inte tränat på tidigare. Bland annat introducerade vi klappen. Det funkade hyffsat, Kiwi gjorde rätt vid ca 40 % av gångerna enligt filmen och det får man väl vara rätt nöjd med eftersom vi aldrig tränat på detta. Man märkte på Kiwi att hon blev trött i skallen, hon använde den rätt rikligt idag med andra ord. Jag måste tänka mig för när jag klappar på benet, klappa lite mer lockande. Nu blev det lite hetsigt och det kan få igång henne för mycket med resultatet att hon tjuvrusar. Måste även tänka på att det är klappen hon ska gå igång på och inte att jag säger hennes namn.

Kommandot ligg funkade inte så bra idag, jag fick vissa gånger upprepa ligg flera gånger för att Kiwi skulle lägga sig. När vi tränar klappen måste jag tänka på att upprepa kommandot ligg speciellt när jag rör mig. Detta med tanke på att jag då ändrar hennes balans. Hon verkade ovanligt stressad idag, men det berodde nog på att vi introducerade nya saker. Kiwi vill gärna gå upp till klockan tolv, säkert mycket beroende på att hon kan det. Hon flackade en del vid driv men det börjar se lite bättre ut här. Fösningen funkar knappt när jag inte står bakom henne, även detta måste vi träna mer på, gärna med lina.

Jag och Kiwi har haft jättekul idag och jag tackar samtliga kursdeltagare och vår goa instruktör Mickis för en mycket givande dag. Förhoppningsvis kommer jag och Kiwi kunna träna två pass under veckan innan det är dags för andra kurstillfället nästa söndag.

Inga kommentarer: